برای صرفه‌جویی مصرف برق و انرژی، دیمر راهکار مناسبی است

دیمر لامپ همان وسیله‌ای است که آرامش را در محیط خانه زیاد می‌کند و تنش‌های سیستم عصبی را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد. تعجب نکنید! همه ما در طول زندگی خود حداقل یک بار سردردهای شدید را تجربه کرده‌ایم. حتما در این زمان به دنبال مکانی با نور کم برای استراحت بوده یا ترجیح داده‌ایم مدت زیادی را در اتاق تاریک خود بمانیم. می‌دانید علت آن چیست؟

دیمر چیست؟

دیمر قطعه‌ای است که این روزها در بسیاری از پروژه‌های الکترونیکی استفاده می‌شود و به‌خصوص از در برق‌کشی ساختمان‌ها کاربرد بسیاری دارد. دیمرها به‌منظور تنظیم نور لامپ‌ها در ساختمان به کار می‌رود. این ابزار به‌صورت سری در مدار قرار می‌گیرد، از این‌رو امکان کنترل ولتاژ به‌وسیله آن‌ها ممکن است.

چرا باید دیمر لامپ خرید؟

هر زمانی‌که نیاز به تغییر میزان نور و روشنایی در خانه داشته باشید، حتما باید سراغ دیمر بروید. دیمرها نه‌تنها میزان روشنایی داخل خانه را تغییر می‌دهند، بلکه روشنایی مطلق یا تاریکی مطلق را نیز برای شما به ارمغان می‌آورند. اگرچه این ویژگی اصلی و مهم‌ترین کاربرد دیمرها به شمار می‌آید، اما تنها دلیل استفاده از این ابزار در خانه نیست. بیایید نگاهی به مزایای استفاده از دیمر در خانه بیندازیم.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

همه ما می‌دانیم که میزان نور در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز تغییر می‌کند. از این‌رو افرادی که به صرفه‌جویی در مصرف برق اهمیت می‌دهند، به دنبال راهی برای استفاده بهینه از لامپ‌ها هستند. بسیاری از افراد در طول روز میزان نور را با کم یا زیاد کردن تعداد لامپ‌ها تنظیم می‌کنند. به این صورت که با تاریک‌تر شدن هوا، تعداد بیشتری لامپ‌ روشن می‌شود. اما به مرور زمان متوجه خواهند شد که این روش به هیچ‌عنوان مقرون به‌صرفه نیست، حتی گاهی عملی نمی‌شود. به‌خصوص در خانه‌های کوچک که تعداد لامپ‌های محدودی دارند، این روش اصلا امکان‌پذیر نیست.

از این‌رو افراد به دنبال روش‌های بهتر برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستند. دیمر یکی از بهترین روش‌هایی است که به این نیاز شما در طول روز پاسخ می‌دهد. با استفاده از دیمر می‌توانید تنها با چرخاندن یک پیچ میزان نور خانه خود را تنظیم کنید. دیمرها انواع مختلفی از لامپ‌ها نظیر لامپ‌های ال ای دی، رشته‌ای، smd و کم‌مصرف را شامل می‌شوند. بنابراین چرا نباید با استفاده از این ابزار در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم؟

طول عمر بیشتر لامپ‌ها

یکی‌دیگر از مزایای استفاده از دیمر لامپ، بالا بردن طول عمر لامپ‌ها است. اگر از خراب شدن مداوم لامپ‌های خود خسته شده‌اید و به دنبال راهی برای افزایش طول عمر آن‌ها هستید، دیمر بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود.

با استفاده از دیمر، لامپ‌ها دیگر به اندازه گذشته گرم نخواهند شد. به همین دلیل قطعات آن‌ها نیز دیرتر فرسوده شده و در نهایت لامپ بیش از حد معمول عمر خواهد کرد. به این ترتیب نه‌تنها با استفاده از دیمر در مصرف برق خود صرفه‌جویی کرده‌اید، بلکه هزینه‌های شما در خرید لامپ نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

بهترین گزینه برای دوستداران محیط زیست

اگر از طرفداران محیط زیست هستید، پس حتما باید دیمر لامپ در خانه‌های شما حضور داشته باشد. این روزها یکی از دغدغه‌های بزرگ در کل جهان استفاده بیش از اندازه از انرژی‌های الکتریکی است که آلودگی محیط زیست را چند برابر می‌کند. بنابراین هر وسیله‌ای که بتواند تا حدودی مصرف این انرژی‌ها را کاهش دهد، به محیط زیست کمک شایانی کرده و دیمر به خوبی از عهده این کار برآمده است.

اما دیمرها از طریقی دیگر نیز به محیط زیست کمک می‌کنند. از آن‌جایی‌که عمر لامپ‌ها با دیمرها طولانی‌تر می‌شود، دورریز آن‌ها نیز کمتر خواهد شد. همین مورد نیز کمک می‌کند آلودگی محیط تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

نورپردازی زیبا با دیمر لامپ

مهم‌ترین ویژگی دیمرها تنظیم نور است و در نورپردازی خانه ساختمان‌های تجاری بسیار استفاده می‌شود. حتما شما نیز به‌عنوان خریدار متوجه شده‌اید که نورپردازی در ویترین مغازه‌ها به چه اندازه می‌تواند توجه مشتریان را جلب کند. به همین دلیل از این ابزار کمک می‌گیرند تا فضای زیباتری ایجاد شود.

جالب است بدانید که در بسیاری از رستوران‌ها نیز از دیمرها استفاده می‌شود. البته مزایای استفاده از دیمر در رستوران‌ها کمی متفاوت است، زیرا میزان روشنایی و نوع نورپردازی در اشتهای مشتری تاثیر زیادی دارد. بنابراین نه‌تنها استفاده از دیمر فضای رستوران را دلنشین‌تر می‌کند، بلکه در میزان خرید مشتری نیز تاثیر می‌گذارد.

روش کارکرد دیمر لامپ

دیمرها به شکل کلیدهای معمولی دو ترمیناله‌ای هستند که روی دیوار خانه شما نصب می‌شوند. این کلیدها در واقع شکل ظاهری دیمرها را تشکیل می‌دهند و معمولا به‌صورت دورانی یا کشویی هستند. توانی که به لامپ‌ها فرستاده می‌شود، با چرخاندن پیچ تغییر کرده و نور خانه را کم یا زیاد خواهد کرد.

اما چه چیزی در دیمرها میزان نور را تغییر می‌دهد؟ ترایاک عضو الکترونیکی و مهم در دیمرها به شمار می‌آید. ترایاک همان عامل اصلی و مهمی است که جلوی عبور قسمتی از موج متناوب ولتاژ ورودی را می‌گیرد. در حقیقت همین ترایاک است که کمک می‌کند ولتاژهای خروجی مختلفی از دیمر گرفته شود.

دیمرها معمولا به شکل سری در مدار برق ساختمان قرار گرفته و قابلیت تنظیم ولتاژ لامپ‌ها را برعهده می‌گیرند. معمولا دیمرهایی که برای لامپ‌های کم‌مصرف به کار می‌روند، به‌صورت دستی کنترل می‌شوند. ولی دیمرهای به‌روزتری نیز در بازار وجود دارند که به‌وسیله آن‌ها می‌توان میزان نور لامپ‌ها را از راه دور نیز کنترل کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *