راهکارهایی برای بهبود هوای خانه (بخش آخر)

بخش اول این مقاله را از اینجا بخوانید.

۵. از رطوبت‌گیر در خانه استفاده کنید

سالم بودن دستگاه رطوبت‌گیر خانه شما به خصوص در فصول مرطوب، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل یکی از راه‌های پیشگیری از آلودگی هوا در خانه این است که رطوبت‌گیر خود را تمیز نگه دارید. یادتان باشد در راه‌اندازی و استفاده از رطوبت‌گیر نباید منتظر فصل خاصی باشید. شما باید با توجه به رطوبت محیط خود برای راه‌اندازی این دستگاه کاربردی اقدام کنید.

۶. در زمستان رطوبت را به خانه خود بیاورید

هیچ تفاوتی ندارد که رطوبت خانه شما به چه صورتی تامین می‌شود. آن‌چه اهمیت دارد این است که محیط سالم، باید رطوبت لازم و کافی داشته باشد. میزان این رطوبت به‌خصوص در ماه‌های زمستان زمانی‌که هوای خانه خشک می‌شود، اهمیت زیادی دارد. دستگاه‌های رطوبت‌ساز گزینه ایده‌آلی برای تامین رطوبت داخل خانه هستند.

۷. فیلتر هوای باکیفیت بخرید

استفاده از دستگاه فیلتر هوا یکی از اولین راه‌های مقابله با آلودگی هوا محسوب می‌شود. اما هرچه فیلتر هوای شما از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، ذرات بیشتری جذب می‌کند. در این صورت فیلتر هوا نیز با موفقیت انجام می‌شود.

اما مسئله اصلی زمانی است که ذرات کوچک در هوا باعث مسدود شدن سریع فیلترها می‌شوند. از این‌رو باید به فیلتر دستگاه خود توجه کنید و آن‌ها را در صورت نیاز و به موقع تعویض کنید. بهترین زمان برای تعویض فیلتر هوای دستگاه هر ۳۰ روز یک‌بار است. البته این زمان بسته به ظرفیت فیلتر دستگاه شما متفاوت است. گاهی ظرفیت دستگاه بیشتر است و باید هر ۶ ماه یک‌بار تعویض شود.

از این‌رو نمی‌توان زمان دقیقی برای آن مشخص کرد، اما توصیه می‌کنیم فیلترهای جایگزین در خانه داشته باشید. به این ترتیب هر زمانی‌که احساس نیاز کردید، به موقع و سریع فیلتر دستگاه خود را تعویض خواهید کرد.

۸. استفاده از وسایل معطر را در خانه محدود کنید

هیچ‌کسی را پیدا نمی‌کنید که از عطرهای خوشبو در خانه بدش بیاید. اما باید بدانید که شمع‌های معطر، خوشبوکننده‌های هوا و هرچیز معطر دیگری که در خانه دارید، در پایین آوردن کیفیت هوای خانه شما نقش دارد. تعجب نکنید! بسیاری از محصولات تمیزکننده، ضدعفونی‌کننده، آرایشی، چربی‌زدا و معطر حاوی ترکیبات آلی فرار مانند فرمالدئید، بنزن و تولوئن هستند. هرکدام از این ترکیبات به نوعی سلامت جسمانی شما را به خطر می‌اندازند. از نشانه‌های تاثیر این مواد مضر بر سلامت جسمانی شما نیز به سردرد، سوزش چشم، بینی و گلو اشاره می‌کنیم.

۹. گیاهان آپارتمانی تهیه کنید

گیاهان آپارتمانی نه تنها زیبایی و لطافت را به زندگی شما می‌آورند، بلکه در افزایش اکسیژن خانه نیز نقش دارند. شاید باورتان نشود، اما گیاهان آپارتمانی با تصفیه هوا در بهبود کیفیت هوای خانه تاثیر می‌گذارند. در واقع گیاهان آلاینده‌هایی که از داخل خانه شما سرچشمه می‌گیرند را فیلتر می‌کنند.

۱۰. کانال‌های هوا را در خانه بررسی کنید

آیا می‌دانید تمیز نگه داشتن کانال‌های هوا به چه اندازه در بهبود کیفیت هوای خانه تاثیر دارد؟ به همین دلیل تمیز کردن این کانال‌ها را یکی از راه‌های مقابله با آلودگی هوا می‌دانند. این ترفند به اندازه‌ای ساده به نظر می‌رسد که شاید شما آن را کم‌اهمیت بدانید و از انجامش خودداری کنید. اما واقعیت این است که گرد و غبار قابل مشاهده روی کانال‌های هوا در خانه یا حتی مبلمان احتمال ابتلا به آلرژی را افزایش می‌دهد.

۱۱. هود را بررسی کنید

 این روزها در خانه همه ما هود وجود دارد، اما مسئله اصلی این است که آیا هود به درستی کار می‌کند؟ برای این‌که از عملکرد هود در خانه خود مطمئن شوید، کافیست فیلترهای آن را به‌طور مرتب تمیز کنید. از آن‌جایی‌که هود معمولا بالای گاز نصب می‌شود، تمیز نگه داشتن آن اهمیت زیادی دارد. زیرا با روشن شدن گاز مونوکسید کربن به هوا منتقل می‌شود که یکی از عوامل آلودگی در خانه است.

۱۲. کف خانه را تمیز نگه دارید

درست است که فرش و قالیچه زیبایی خانه را تکمیل می‌کنند، اما یادتان نرود که منبع اصلی جمع شدن خاک و گرد و غبار هستند. این ذرات با هر قدمی که روی قالیچه‌ها برمی‌دارید، به هوا منتقل شده و هوای خانه شما را آلوده می‌کند. از این‌رو یکی از راه‌های پیشگیری از آلودگی هوا در خانه این است که فرش‌های خانه را تمیز نگه دارید. شاید حتی برای این‌که آلودگی را در خانه خود به حداقل برسانید، از راه رفتن با کفش روی فرش خودداری کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *