انواع لوله کشی هایی که خودتان میتوانید انجام دهید (بخش اول)

چرا باید لوله‌کشی را در حد جزئی بدانیم؟

لوله‌کشی یکی از موارد مهم در تأسیسات ساختمان است که برای انجام دادن تخصصی، باید دانش و تجربه کافی داشت. اگر لوله‌کشی به درستی انجام نشود، می‌تواند خسارت‌های زیادی به ساختمان وارد کند که در نهایت جبران این خسارت‌ها هزینه‌های سنگینی به همراه خواهد داشت. اما از قسمت‌های تخصصی و دشوار لوله‌کشی که بگذریم، هر یک از ما امکان دارد در زمان‌ یا شرایط خاص با مشکلاتی روبه‌رو شویم که برای رفع آن‌ها نیاز باشد خودمان آستین بالا بزنیم و دست‌به‌کار بشویم.

به همین منظور باید کمی از لوله‌کشی در خانه بدانید تا اگر مجبور به تعمیرات جزیی شدید، از پسش بربیایید. مثلا اگر لوله‌ای ترکید یا در قسمتی از خانه نشتی آب به وجود آمد، آن را تعمیر کنید یا به‌طور موقت تا رسیدن لوله‌کش، نشتی آب را متوقف کنید

چه بخش‌هایی از کارهای لوله‌کشی را خودمان می‌توانیم انجام بدهیم؟

لوله‌کشی یکی از قسمت‌های پیچیده و حساس در تمام ساختمان‌ها است و باید توسط فرد متخصص انجام شود. اما لازم نیست برای انجام تمام‌ کارهای تعمیراتی، حتماً از متخصص کمک بگیرید. برخی از اقدامات لوله‌کشی را هم می‌توانید خودتان انجام دهید.

۱. تعویض کاسه توالت فرنگی

اگر توانایی جابه‌جا کردن توالت فرنگی را داشته باشید، می‌توانید آن را تعویض کنید، زیرا جابه‌جا کردن، سخت‌ترین مرحله تعویض است. روش تعویض آن به این صورت است که ابتدا باید پیچ‌های متصل‌کننده توالت فرنگی به زمین را باز کنید تا بتوان آن را از زمین جدا کرد. بعد از جدا کردن، نوبت به تمیز کردن محل نصب و لوله خروجی می‌رسد. در انتها باید حلقه پلاستیکی را در قسمت ورودی لوله فاضلاب بگذارید، توالت فرنگی را روی آن قرار دهید و به‌وسیله پیچ‌ها مجدد آن را به زمین محکم کنید.

۲. نصب ماشین ظرفشویی و لباسشویی

سخت‌ترین مرحله نصب ماشین ظرفشویی و لباسشویی جابه‌جا کردن آن‌ها است و مانند مرحله قبل اگر توانایی جابه‌جا کردن را داشته باشید، می‌توانید نصبشان کنید. نصب این دو وسیله به آسانی انجام می‌شود به این صورت که ابتدا آن‌ها را به محل قرارگیری نزدیک کرده و لوله آب ورودی، خروجی و سیم برق را که در پشتشان جاگذاری شده را نصب می‌کنید. سپس هر دو وسیله را در جای خود قرار دهید.

۳. عایق‌کاری لوله آب گرم

عایق لوله آب گرم کمک می‌کند گرمای آب داخل لوله مدت ‌زمان بیشتری حفظ شود و در هنگام باز کردن شیر آب گرم، مقدار کمتری آب هدر رود و آب گرم زودتر از لوله خارج شود. زیرا لوله‌ها به‌وسیله عایق محافظت شده و آب داخل لوله سرد نمی‌شود. برای عایق کردن لوله‌ها باید آن‌ها را با عایق فوم لوله که به‌راحتی به دور لوله پیچیده می‌شود، عایق‌کاری کرد.

۴. تمیز کردن یا تعویض سیفون سینک ظرفشویی

در زیر سینک ظرفشویی در قسمت لوله‌های تخلیه آب یک قسمت بزرگ به نام سیفون وجود دارد که به ‌مرور زمان، بر اثر جمع شدن پسماند غذاها دچار گرفتگی شده و مانع از عبور آب می‌شود. برای تعمیر یا تعویض آن ابتدا یک سطل زیر آن قرار دهید و به ‌وسیله باز کردن بست‌ها، لوله‌های خروجی را از آن جدا کنید.

بعد از جدا کردن اگر سیفون قابل تمیز شدن بود، آن‌ را تمیز کنید و اگر خراب ‌شده و غیرقابل استفاده است؛ یک سیفون جدید خریداری کرده و مجدد آن را در جای خود نصب کنید. 

۵. برطرف کردن نشتی یا ترکیدن لوله آب

اگر با شکستگی یا ترکیدگی لوله آب مواجه شدید،‌ابتدا باید به اعصاب خود مسلط باشید. در همان ابتدا شیر اصلی قطع و وصل آب را که معمولاً در نقاط در دسترس قرار دارد، ببندید. بستن شیر اصلی آب به‌طور موقت نشتی آب را برطرف می‌کند و برای حل مشکل لوله و از بین بردن ترکیدگی باید قسمت آسیب‌دیده لوله را تعمیر کنید.

برای تعمیر کردن لوله ابتدا باید قسمتی از لوله که ترکیده را جدا کنید. در لوله‌های فلزی دو سر لوله رزوه شده و می‌توان با پیچاندن لوله، آن را جدا کرد و لوله جدید را هم به همان شکل، نصب کنید. یا به‌جای تعویض، قسمت ترکیده لوله فلزی را به‌وسیله لوله پلاستیکی و اتصالات بوش فیت تعمیر کنید. به این شکل که فقط قسمت آسیب دیده جدا می‌شود، بوش فیت‌ها در دو قسمت بریده‌شده قرار می‌گیرند و به‌وسیله لوله پلاستیکی به هم متصل می‌شوند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *