برای بازسازی چقدربودجه باید کنار گذاشت؟ (بخش آخر)

بخش اول مقاله بازسازی چقدربودجه باید کنار گذاشت از اینجا بخوانید.

کف و دیوارهای حمام را کاشی‌کاری کنید

تا اینجای کار، بیشتر درباره مسائل فنی بازسازی حمام توضیح دادیم. از این مرحله به بعد زیبایی نیز چاشنی کار می‌شود. در این مرحله علاوه بر هزینه بازسازی حمام، از قیمت کاشی سرویس بهداشتی نیز باید مطلع باشید. زیرا قرار است به سراغ طراحی حمام و انتخاب کاشی‌های آن برویم. طرح و رنگ کاشی‌هایی که برای حمام انتخاب می‌کنید، در زیبایی و ابعاد آن تاثیر به‌سزایی دارد. بنابراین طرح و رنگی را انتخاب کنید که علاوه بر ماندگاری و زیبایی، به بزرگ نشان دادن فضای حمام شما نیز کمک کند.

برای شروع ابتدا کاشی‌های دیوارها را نصب کنید و سپس به سراغ کف حمام بروید. از آن‌جایی‌که محیط حمام با رطوبت تماس مستقیم دارد،  بهترین کار این است که کاشی‌ها را با استفاده از چسب‌های ضد آب بچسبانید و از دوغاب نیز برای آب‌بندی بیشتر استفاده کنید.

تجهیزات جدید را انتخاب و نصب کنید

در این مرحله باید تجهیزات قدیمی که در مرحله دوم از حمام خارج کردید را با تجهیزات جدید جایگزین کنید. نوع تجهیزات جدید تاثیر زیادی بر قیمت بازسازی حمام می‌گذارد. بنابراین اگر بودجه محدودی برای هزینه بازسازی حمام کنار گذاشته‌اید، در انتخاب تجهیزات دقت کنید.

برای خرید تجهیزات حمام باید به دو عنصر زیبایی و کارایی توجه کنید. دقت داشته باشد که این تجهیزات را به‌گونه‌ای در حمام بچینید که فضاسازی به نحو احسن انجام شود. این روزها تجهیزات مدرن و متنوعی در بازار وجود دارند که دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارند. انتخاب هر یک از آنها به بودجه و سلیقه شما بستگی دارد، اما بهتر است تجهیزات مرغوبی را انتخاب کنید که دارای طول عمر بالایی هستند.

انواع تجهیزات ضروری برای حمام عبارتند از:

  • دوش یا وان
  • سینک روشویی
  • آینه
  • کابینت
  • شیرآلات
  • و غیره

پس از اینکه تمامی این وسایل را تهیه کردید، باید نسبت به نصب آنها اقدام کنید.

سیستم روشنایی و هواکش جدید را نصب کنید

در مرحله آخر، به سراغ نصب فن هواکش جدید می‌رویم و سیستم روشنایی حمام را به‌روز می‌کنیم. وجود هواکش در حمام به‌دلیل رطوبت فراوان، ضروری است و از پیامدهای منفی ناشی از اجتماع رطوبت در خانه جلوگیری می‌کند. حمام نیز مانند سایر قسمت‌های خانه نیاز به نور و روشنایی دارد. بسته به سلیقه شما می‌توان از سیستم‌های روشنایی ساده مانند دیوارکوب‌های ضد آب یا سیستم‌های روشنایی خلاقانه‌تر مانند انواع نورهای مخفی و چراغ‌های فانتزی استفاده کرد.

هزینه حداقلی بازسازی حمام چقدر است؟

هزینه بازسازی حمام به عوامل متعددی بستگی دارد. تعدادی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت بازسازی حمام عبارتند از: نوع تجهیزات و متریال به‌کار رفته، سبک طراحی و بازسازی، ابعاد پروژه، مقدار تغییرات، موارد فنی و غیره. گاهی ممکن است برای بازسازی حمام نیاز به استفاده از چندین نیروی متخصص در حوزه‌های مختلف داشته باشد و طبیعتاً به این ترتیب هزینه بازسازی حمام افزایش چشمگیری می‌یابد.

بهتر است قبل از شروع عملیات بازسازی، بودجه مورد نظر خود را مشخص کنید و سپس با توجه به آن بودجه هزینه‌های حدودی بازسازی هر قسمت از حمام را تخمین بزنید. به این ترتیب با برنامه‌ریزی پیش می‌روید و در حین انجام پروژه از لحاظ هزینه‌ها به مشکل برنمی‌خورید.

در ادامه حداقل بودجه لازم برای هر بخش از بازسازی حمام را به شما خواهیم گفت. هزینه‌های ذکر شده مربوط به بهار سال ۱۴۰۱ هستند و ضمانتی در قبال عدم تغییر آنها وجود ندارد.

قیمت کاشی سرویس بهداشتی و حمام

کاشی و سرامیک‌ در طرح‌، رنگ‌، جنس‌ و ابعاد متنوعی در بازار موجود هستند. قیمت آنها بسته به هر یک از این موارد تغییر می‌کند. اگر در نظر داشته باشد برای بازسازی حمام خانه خود از کاشی‌های نسبتاً لوکس استفاده کنید، قیمت سرامیک‌ها و کاشی‌ها از حدود متری ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. همچنین هزینه چسب و اجرت کاشی کار را نیز باید به هزینه بازسازی حمام اضافه کنید که معمولاً مبلغی معادل ۳۰۰ هزار تومان برای چسب و ۶۰ هزار تومان اجرت به ازای نصب هر متر کاشی دریافت می‌شود.

نتیجه می‌گیریم برای نصب کاشی‌های لوکس باید بودجه‌ای در حدود ۴ الی ۶ میلیون تومان برای خرید کاشی یا سرامیک، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای اجرت نصب (حمامی با ابعاد استاندارد ۱.۵ در ۱.۵ و سقف ۲.۴ متر)، به علاوه ۳۰۰ هزار تومان هزینه چسب در نظر بگیرید که جمعاً معادل حداقل ۵ میلیون ۵۰۰ هزار تومان خواهد شد.

قیمت تجهیزات حمام

در این بخش قیمت هر یک از تجهیزات حمام را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم. قیمتی که ما در این مقاله عنوان می‌کنیم، به‌صورت حدودی است و بسته به عوامل مختلف می‌تواند متغیر باشد. توجه داشته باشید تجهیزات مورد نظر خود را می‌توانید با قیمت‌های مناسب‌تری نیز تهیه کنید، ولی از آن‌جایی‌که این مقاله به هزینه بازسازی حمام اشاره دارد و در بازسازی معمولاً از تجهیزات لوکس و مدرن استفاده می‌شود، ما نیز قیمت تجهیزات لوکس را عنوان کرده‌ایم.

  • شیر دوش: قیمت شیردوش‌های ایرانی باکیفیت همراه با لوازم جانبی از حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۴ میلیون تومان نیز ادامه دارد.
  • شیرآلات: شیرآلات حمام شامل شیر توالت فرنگی و شیر روشویی می‌شود و قیمت هرکدام حدود یک میلیون تومان به بالا خواهد بود.
  • روشویی: قیمت انواع روشویی حمام بسیار متغیر است. انواع روشویی‌های کابینتی از یک میلون تومان شروع می‌شوند تا قیمت‌های بسیار بالاتر، اما اگر در نظر دارید روشویی لوکس تهیه کنید باید حدود ۵ میلیون تومان هزینه کنید.
  • توالت فرنگی: قیمت توالت فرنگی‌ بسته به خارجی یا ایرانی بودن آن متفاوت است. توالت‌های ایرانی حدود ۲ میلیون تومان و توالت‌های فرنگی حدود ۷ میلیون تومان هزینه دارند. توالت‌های دیواری نیز به‌دلیل وجود استراکچرهای داخلی حدود ۳ میلیون تومان گران‌تر هستند.
  • تیغه شیشهای: در صورتی‌که می‌خواهید فضای دوش را از بقیه حمام جدا کنید، باید هزینه‌ای بالغ بر ۲ الی ۳ میلیون نیز به هزینه بازسازی حمام اضافه کنید.
  • وان: برای خرید وان‌های جکوزی‌دار باید ۲۰ الی ۲۵ میلیون تومان هزینه کنید.

مدت زمان لازم برای انجام هر مرحله از بازسازی

از آن‌جایی‌که بازسازی حمام فرآیندی چند مرحله‌ای است، برای رسیدن به حمام دلخواهتان باید صبور باشید. به‌طور کلی پروژه بازسازی حمام از ۲ تا ۳ هفته زمان می‌برد.

  • خارج کردن تجهیزات، کاشی‌ها و به‌طور کلی تخریب حمام قدیمی، حدود ۲ روز زمان می‌برد.
  • در مرحله بعد انجام امور لوله‌کشی و فاضلاب ممکن است ۲ روز به طول بینجامد.
  • اگر سیم‌کشی‌های حمام نیز دچار مشکل باشند، ۲ روز دیگر نیز برای انجام عملیات سیم‌کشی نیاز است. در این مرحله زمانی صرف بازرسی فنی حمام می‌شود و از سالم بودن لوله‌کشی و سیم‌کشی اطمینان حاصل خواهد شد.
  • بعد از انجام امور فنی، به سراغ پوشش دیوار و کف می‌رویم. نصب کاشی یا سرامیک‌ها ممکن است تا ۵ روز زمان ببرد، زیرا باید به آنها فرصت دهید تا خشک شوند.
  • پس از کاشی کاری، نوبت به نصب تجهیزات حمام می‌شود. این بخش زمان زیادی نمی‌گیرد و در عرض یک تا ۳ روز به اتمام می‌رسد.
  • بعد از تمام شدن کار نیز بازرسی نهایی انجام می‌شود تا متخصصان مطمئن شوند عملیات بازسازی حمام از لحاظ زیبایی و کارایی به بهترین شکل صورت گرفته است.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *