رفع انواع نشتی لوله فاضلاب

اهمیت رفع نشتی لوله فاضلاب

زمانی که لوله‌های فاضلاب به دلیل سوراخ شدن لوله یا باز شدن اتصالات دچار نشتی می‌شوند، بررسی عامل بروز مشکل و همچنین داشتن اطلاعات کافی در مورد مشخصات فنی لوله‌کشی‌ها در کنار چگونگی آب‌بندی آن‌ها اهمیت زیادی دارد. از طرفی باید بدانید که لوله‌های فاضلاب جنس‌ها و انواع مختلفی دارند و رفع نشتی لوله فاضلاب در انواع مختلف آن، متفاوت است. معمولا اینکه نشتی آب مربوط به چه بخشی از لوله‌ها باشد، باید توسط یک متخصص تاسیسات باتجربه تشخیص داده شود.

برای اینکه مطمئن شوید نشتی به وجود آمده در سقف حمام یا دستشویی شما مربوط به فاضلاب است، باید یک چراغ قوه بردارید و از فردی بخواهید تا آب مسیر توالت را باز کرده و داخل فاضلاب آب بریزد. اگر بعد از این کار نشتی و چکه کردن آب بیشتر شد، مشکل مربوط به لوله فاضلاب است و می‌بایست هرچه سریع‌تر نسبت به رفع نشتی لوله فاضلاب اقدام کنید. معمولا اگر سیستم لوله‌کشی ساختمان چندان قدیمی نباشد، به راحتی می‌توان مشکل فاضلاب را برطرف نمود.

انواع نشتی لوله فاضلاب

زمانی که نشتی اتفاق می‌افتد، اولین چیزی که اهمیت دارد این است که بفهمید مشکل از کدام قسمت نشات می‌گیرد. برای این کار معمولا نیاز به بررسی دقیق مشکل است؛ زیرا اقداماتی که در شرایط مختلف برای رفع نشتی لوله فاضلاب انجام می‌شود، متفاوت است. به طور کلی معمولا نشتی آب لوله فاضلاب به دو دلیل اتفاق می‌افتد که عبارتند از: باز یا خراب شدن اتصالات و سوراخ یا شکسته شدن لوله فاضلاب.

نشتی بر اثر باز یا شل شدن اتصالات

گاهی اوقات ایجاد نشتی لوله فاضلاب به باز یا شل شدن اتصالات آن مربوط است. ممکن است اتصالات شکسته باشند یا اینکه در اثر شل شدن آن‌ها آب به بیرون از لوله نشت کرده باشد.

نشتی بر اثر سوراخ شدن یا شکستگی لوله

در این نوع نشتی معمولا لوله در اثر ضربه و یا فشار بیش از حد سوراخ یا شکسته شده است. در این زمان اگر شکستگی شدید باشد، راهی به جز بریدن و تعویض قسمت سوراخ شده لوله ندارید و در صورتی که سوراخ کوچک باشد، می‌توانید از روش‌های ساده‌تری برای برطرف کردن آن استفاده کنید.

راهکارهایی برای رفع نشتی لوله فاضلاب

توجه داشته باشید که درجه و نوع نشتی ایجاد شده در برطرف کردن آن نقش مهمی دارد. اولین مساله‌ای که باید برای ترمیم لوله های فاضلاب و یا رفع نشتی لوله فاضلاب انجام دهید این است که شیر اصلی ورودی به لوله آسیب دیده را ببندید. در صورتی که نمی‌دانید شیر مربوط به آن دقیقا کدام است، بهتر است منبع اصلی ورودی آب را ببندید.

رفع نشتی با برش دادن قطعه یا لوله

اگر نشتی ایجاد شده بین اتصالات و لوله باشد، باید به وسیله یک اره شروع به برش دادن اتصالات کنید، طوری که آسیبی به لوله وارد نشود. سپس قطعه اتصال را دور بیندازید و قطعه جدید را جایگزین کنید. چنانچه اتصال داخل لوله قرار گرفته است، لوله را از بخش پایین‌تر آن برش بزنید، یک سوکت روی آن نصب کنید و اتصال و لوله جدید را در قسمت جدا شده، جاسازی نمایید.

رفع نشتی با چسب رفع نشتی

معمولا برای برطرف کردن نشتی‌های کوچک و زمانی که تنها یک سوارخ کوچک موجب بروز نشتی شده باشد، از چسب رفع نشتی یا اپوکسی استفاده می‌شود. برای این کار باید محل مورد نظر را مشخص نموده و با ماژیک علامت‌گذاری کنید. سپس مقداری چسب رفع نشتی در محل آسیب دیده بریزید و اجازه دهید تا چسب به خوبی خشک شود. حال باید یک نوار فایبر گلاس بردارید و دور نقطه‌ای را که در آن نشتی ایجاد شده بپوشانید. برای اینکه نوار چسبندگی خوبی داشته باشد، می‌توانید چند دقیقه آن را درون آب گرم قرار داده و بعد استفاده کنید. حداقل ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت صبر نموده و سپس آب‌بندی را امتحان کنید و مطمئن شوید که مشکل برطرف شده باشد.

استفاده از مایع درزگیر لوله فاضلاب

مایع درزگیر فاضلاب ماده‌ای همانند چسب است که برای آب‌بندی لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از مایع درزگیر لوله فاضلاب به شما این امکان را می‌دهد که در مواقعی که شکستگی یا سوراخ بزرگی در لوله ایجاد نشده است، بدون نیاز به برشکاری لوله‌ها مقداری از ماده مورد نظر را روی بخش‌های آسیب دیده لوله ریختته و نشتی لوله را برطرف کنید.

رفع نشتی با ترمیم لوله های فاضلاب

در مواقعی که لوله فضلای آسیب دیده باشد، باید لوله را ۳۰ سانتی‌متر پایین‌تر و بالاتر از بخش آسیب‌دیده ببرید و بخش جدید را جایگزین کنید. بعد از برش قطعه تخریب شده دو عدد سوکت را به وسیله چسب به قسمت بالا و پایین لوله متصل کنید. فاصله دو طرف لوله را اندازه بگیرید و یک لوله با سایز مورد نظر و تقریبا ۲ سانتی‌متر کمتر از سایز مشخص شده برش دهید. توجه داشته باشید که جاسازی لوله معمولا باید با دقت و فشار زیادی انجام شود. مراقب باشید در حین جاسازی کردن لوله موجب آسیب به آن نشوید. قسمت سوکت و لوله باید به چسب فراوان آغشته شوند و محکم داخل هم قرار بگیرند.

رفع نشتی لوله فاضلاب توکار

زمانی که عایق‌بندی سیستم لوله‌کشی ساختمان دچار مشکل شود، لوله‌ها دچار نشتی می‌شوند. در خصوص رفع نشتی لوله فاضلاب توکار توجه داشته باشید که دسترسی به لوله‌ها به طور مستقیم وجود ندارد. تعمیر این نوع لوله‌ها معمولا بسیار مشکل بوده و خسارات بیشتری نسبت به سایر انواع لوله‌ها به دنبال دارد. اولین روش برای رفع نشتی لوله فاضلاب توکار تخریب کردن و بازسازی مجدد لوله‌ها است. روش بعدی برای رفع نشتی لوله فاضلاب توکار مربوط به زمانی است که امکان دسترسی به لوله‌ها از سقف طبقه پایین و یا کف طبقb ه بالا وجود داشته باشد. در این شرایط می‌توان به وسیله چسب رفع نشتی یا هر روش موثر دیگری با توجه به میزان مشکل به وجود آمده اقدام به رفع آن نمود.

رفع نشتی لوله فاضلاب چدنی

لوله‌های چدنی بیشتر در قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این لوله‌ها مقاومت و استحکام بالایی دارند و کمتر دچار شکستگی می‌شوند. مهم‌ترین مشکلاتی که در مورد این نوع لوله‌‌کشی وجود دارد، باز شدن عایق‌کاری‌های آن و بروز نشتی از قسمت اتصالات لوله‌ است. از طرفی نصب و تعمیر این لوله‌ها بسیار دشوار است و معمولا آب‌بندی آن هزینه زیادی به دنبال دارد. لوله‌های چدنی در برابر نم و رطوبت مقاومت پایینی دارند و احتمال ایجاد رسوب و رنگ‌زدگی در آنها به مراتب بیشتر است. معمولا برای رفع نشتی لوله فاضلاب چدنی بهتر است قطعه معیوب تعویض گشته و یا از روش عایق‌کاری نانو استفاده شود. استفاده از چسب اپوکسی برای رفع نشتی لوله فاضلاب چدنی روش موثری محسوب می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *