اتصال و نصب انواع لوله‌های چدنی

نحوه نصب لوله‌های چدنی

لوله‌های چدنی نوعی از لوله‌ها هستند که امروزه کمتر استفاده می‌شود، اما با این حال هنوز افرادی هستند که به دلیل قیمت پایین این لوله‌ها، فرسودگی کمتر در مقایسه با لوله‌های فلزی و مقاومت خوبی که برابر فشار به جدارهای خارجی دارند، از آن‌ها استفاده می‌کنند. سر لوله‌های چدنی طوری طراحی شده که به اصطلاح به صورت نر و ماده هستند و درون هم قرار می‌گیرند. این لوله‌ها دو نوع سر توپی و دو سر تخت دارند. معمولاً نصب لوله های چدنی توپ‌دار به وسیله کنف و سرب انجام می‌شود و برای نصب لوله های چدنی دو سر تخت از واشر و بست مخصوص استفاده می‌شود.

نحوه اتصال لوله‌های چدنی توپ‌دار

قبل از نصب لوله های چدنی بهتر است ابتدا آن را امتحان و بررسی کنید. برای این کار با ضربه زدن آرام با چکش بر روی لوله مطمئن شوید که بدنه لوله سالم است یا خیر. اگر لوله چدنی با ضربه دچار ترک شود و یا صدایی بم داشته باشد، به اصطلاح به آن مرده چدن گفته می‌شود.

برای نصب لوله های چدنی باید لوله‌ها را در یک محور و درون هم قرار دهید، طوری که کاملاً مماس و داخل هم قرار بگیرند. نحوه اتصال لوله های چدنی توپ‌دار به این صورت است که دو لوله به وسیله کنف به صورت مارپیچی بافته شده و سپس سرب مذاب بر روی آن ریخته می‌شود. در این روش باید حدود ۲/۵ سانتی‌متر سرب روی کنف ریخته شود تا لوله‌ها به خوبی به هم متصل شوند. بعد از خنک شدن سرب، به وسیله قلم سرب‌زنی و چکش به آرامی روی محل کوبیده می‌شوند تا مواد به داخل اتصال برود. توجه داشته باشید که اگر سرب کاملاً خشک شود، امکان آب‌بندی آن وجود ندارد.

نحوه اتصال لوله‌های چدنی سر تخت

برای نصب لوله های چدنی سر تخت باید مطمئن شوید که واشر پلاستیکی و طوقه فولادی مربوط به لوله هیچ ایرادی نداشته باشد. سپس واشر را طوری که رگه برجسته میانی واشر با لبه انتهای لوله در تماس باشد، لوله قرار دهید. حال بخشی از واشر را که آزاد است به سمت پایین برگردانید تا روی انتهای لوله قرار بگیرد. در این مرحله از نحوه اتصال لوله های چدنی قطعه بعدی لوله را داخل واشر پلاستیکی کنید تا روی قسمت برجسته میانی قرار بگیرد. در انتها بست نگهدارنده فولادی را کمی چرب کنید و به همراه واشر در محل قرار دهید و به وسیله پیچ آن را محکم کنید.

نحوه اتصال لوله چدنی به پلیکا

امروزه در لوله‌کشی ساختمان بیشتر به جای لوله چدنی از لوله پلیکا استفاده می‌شود. این لوله‌ها وزن کمتری نسبت به لوله‌های چدنی دارند و انواع متفاوتی دارند؛ اما باید بدانید که اتصال چدن به پلیکا چندان روش اصولی محسوب نمی‌شود، اما گاهی برای جلوگیری از خسارات بیشتر و کاهش هزینه‌ها لازم است تا این کار را انجام دهید. به همین منظور لازم است تا با نحوه اتصال لوله چدنی به پلیکا آشنا باشید. اتصال چدن به پلیکا معمولاً کمی سخت است. برای این کار باید لوله چدن را از محلی که دچار آسیب شده است ببرید. معمولاً نحوه اتصال لوله چدنی به پلیکا از قسمت ابتدایی لوله‌ها ساده‌تر است. تنها لازم است کمی لوله‌ها را حرارت دهید تا سرب آن آب شود تا لوله‌ها راحت‌تر جدا شوند.

حال برای نحوه اتصال لوله چدنی به پلیکا باید آن‌ها را روی هم قرار دهید. سپس باید مقداری کنف روی بخش مادگی بپیچید و به جای استفاده از سرب از چسب مخصوص لوله پلیکا استفاده می‌کنند. برای اینکه لوله‌ها بهتر به هم متصل شوند با استفاده از یک پیچ گوشتی دو سو چسب را بین دهانه‌ها فشار دهید. بعد از سفت شدن چسب، دوباره مقداری چسب در اطراف و دور تا دور لوله‌ها بزنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *