, ,

۱۲ ویژگی و مزایا لوله پنج لایه

ویژگی های لوله پنج لایه

لوله‌های پنج لایه یکی از جدیدترین انواع لوله‌ها و یکی از بهترین گزینه‌ها در پروژه‌های صنعتی، تحقیقاتی و ساختمانی هستند. لوله‌های پنج لایه معمولا با علائم و حروفی به شکل PEX-AL-PEX شناخته می‌شوند که ساختار لایه به لایه آن‌ها را نشان می‌دهد. این لوله‌ها دارای دو لایه پلیمر از نوع پلی‌اتیلن در داخل و بیرون، یک لایه آلومینیومی در داخل و دو لایه چسب هستند که لایه‌ها را به هم متصل می‌کنند. لوله‌های پنج لایه در سیستم‌های گرمایش از کف بی‌رقیب هستند همچنین به‌دلیل با کیفیت بودن مشخصات فنی لوله های پنج لایه، به‌همان اندازه به گزینه‌های برتر در تاسیسات آب آشامیدنی تبدیل شده‌اند.

اجزای تشکیل دهنده لوله پنج لایه
در این تصویر اجزای تشکیل دهنده لوله پنج لایه را مشاهده می‌کنید


استفاده از جوش آلتراسونیک

با توجه به استفاده از فویل آلومینیوم در ساختار لوله پنج لایه و نیاز به اتصال لبه‌های فویل آلومینیوم به صورت مناسب به یکدیگر، از تکنولوژی جوش التراسونیک استفاده می‌‌گردد. لازم به ذکر است که انواع دیگری از جوش نیز در تولید لوله پنج لایه وجود دارد که بر اساس موقعیت لبه‌های فویل آلومینیوم بصورت روی هم یا لب به لب بودن، بکار گرفته می‌شود. از روش‌های جوش مرسوم می‌توان به جوش تیگ برای لوله‌های با فویل آلومینیوم لب به لب و جوش التراسونیک برای لوله‌های با فویل آلومینیوم لبه‌های روی هم اشاره کرد.

در تکنولوژی جوش اولتراسونیک با استفاده از تجهیزات پیشرفته در محل اتصال لبه‌های فویل آلومینیوم، با فرکانس بالا و دامنه ارتعاش مکانیکی پایین برای جوش‌کاری استفاده می‌شود که این روش باعث گرم شدن در فصل مشترک دو لبه فویل آلومینیوم و انجام ذوب آلومینوم در محل با مقدار فشار معین در زمان معین می‌شود و سریع‌ترین فرآیند جوشکاری است.

به محض انجام فرآیند جوش، مواد مذاب پلیمری به ترتیب شامل یک لایه چسب و یک لایه پلیمر مجاز در ساخت لوله پنج لایه (PEX or PERT) توسط قالب و نازل مخصوص به داخل آلومینیومی که شکل لوله به خود گرفته تزریق می‌گردد و در ادامه با گذر از قالب خارجی، به ترتیب یک لایه چسب و یک لایه پلیمر مجاز در ساخت لوله 5 لایه (PEX or PERT) توسط قالب و نازل مخصوص بر روی سطح خارجی لوله تزریق می‌گردد و با گذر از حوضچه آب خنک‌کننده، فرآیند تولید لوله پنج لایه تکمیل می‌گردد.

طول عمر بالا؛ یک مزیت برتر برای لوله پنج لایه

طول عمر بالای لوله و اتصالات، از ایجاد هزینه‌های اضافی در مدت زمانی طولانی جلوگیری می‌کند. این مساله به‌ویژه در مورد لوله‌کشی آب سرد و گرم ساختمان اهمیت زیادی دارد، زیرا هرگونه نشتی لوله و اتصالات، ترکیدگی لوله و مواردی از این دست، به‌دلیل عدم امکان دسترسی مستقیم به بخش زیادی از این تاسیسات، مخارج گوناگونی را ایجاد می‌کند. از مزایای لوله های پنج لایه، طول عمر مفید 50 ساله آنهاست و شما با خیال راحت تا 5 دهه بدون کمترین نگرانی از آن‌ها استفاده خواهید کرد.

انواع لوله پنج لایه
انواع لوله پنج لایه در رنگ های مختلف با کاربرد مختلف را در تصویر مشاهده می‌کنید

نصب سریع و آسان لوله پنج لایه

از جمله مزایای لوله های پنج لایه می‌توان به سهولت در نصب اشاره کرد. سهولت در نصب، هم زمان و هم هزینه‌های نصب را کاهش می‌دهد و نصابان نیز می‌توانند کیفیت کار خود را افزایش دهند. از ویژگی‌های این لوله‌ها که باعث سهولت در نصب می‌شوند می‌توان به امکان هماهنگی با خطوط منحنی در دیوارها و خم کردن لوله‌ها تا حد استاندارد، بدون نیاز به قطع لوله و استفاده از اتصالات اشاره کرد.
از سوی دیگر لوله‌کشی ساختمان با استفاده از لوله‌های پنج لایه به دلیل عدم نیاز به پرس داغ، ملاحظات بهداشتی و ایمنی، زمان مورد نیاز برای خنک شدن را از بین می‌برد و شما می‌توانید با کمترین ابزارها این سیستم را نصب و اجرا کنید.

سهولت در حمل؛ از دیگر مزایای لوله پنج لایه

لوله‌های پنج لایه نیوپایپ (16 تا 40 میلی‌متری) به‌شکل تیوب‌هایی با متراژهای مشخص ارائه می‌شوند و به‌همین دلیل بارگیری آن‌ها در وسایل نقلیه آسان است. از سوی دیگر وزن این محصولات نسبت به انواع لوله‌های فلزی بسیار کمتر است و به‌راحتی قابل حمل هستند.

استفاده کمتر از اتصالات به‌دلیل انعطاف‌پذیری لوله‌ها

لوله‌های 16، 20 و 25 میلی‌متری نیوپایپ را می‌توان به‌راحتی و با دست خم کرد تا تعداد اتصالات کاهش یابند. همچنین لوله‌های با قطر 32 و 40 میلی‌متر به بالا را می‌توان بدون خطر بروز مشکل برای لایه‌ها یا پیچ‌خوردگی با استفاده از ابزار مناسب خم کرد.

هماهنگی اتصالات با لوله و عدم نشتی

یکی از مهم‌ترین مزایای لوله های پنج لایه نیوپایپ که خاص این برند است، هماهنگی اتصالات با لوله‌ها و عدم نشتی است. این مزیت از آن‌جا حاصل شده است که برخلاف برندهای دیگر لوله و اتصالات، تمامی اتصالات مورد نیاز لوله‌کشی توسط صنایع گیتی پسند تولید می‌شوند که برند نیوپایپ هم زیرمجموعه همین شرکت می‌باشد. تنوع این اتصالات لوله‌های پنج لایه بسیار بالا است و امکان هماهنگی آن برای هرنوع کاربری وجود دارد. بنابراین تولید لوله و اتصالات توسط یک شرکت باعث هماهنگی کامل آن‌ها و پیشگیری از هرگونه نشتی می‌شود.

مقاومت بالا در برابر آب گرم و سرد

لوله‌های پنج لایه بهترین انتخاب‌ها برای سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و نیز استفاده به‌عنوان تجهیزات لوله‌کشی آب سرد و گرم در ساختمان هستند. دلیل این امر این است که این لوله‌ها بدون هیچ مشکلی می‌توانند از توزیع آب گرم و سرد در ساختمان پشتیبانی کنند. میزان تحمل حرارت در این لوله‌ها در برند نیوپایپ تا 90 درجه سانتی‌گراد است و این ویژگی این لوله‌ها را به بهترین گزینه برای تاسیسات ساختمانی و صنایع بهداشتی، پزشکی و تولیدی تبدیل کرده است.

قیمت مقرون‌به‌صرفه؛ از مهم‌ترین مزایای لوله های پنج لایه

هزینه کلی لوله پنج لایه و اتصالات آن و نصب آن در کل بسیار مقرون‌به‌صرفه است. استفاده از این لوله‌ها به‌معنای کاهش هزینه‌های نگهداری است زیرا از دوامی در حدود 50 سال برخوردارند. از سوی دیگر هزینه نصب آن‌ها با سهولت در نصب و زمان کوتاه‌تر، کاهش می‌یابد. همچنین قابلیت خم شدن این لوله‌ها، نیاز به اتصالات را کاهش می‌دهد.

مقاومت بسیار بالا در برابر یخ‌زدگی

وجود لایه‌های متعدد یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از یخ‌زدگی و همچنین پیشگیری از ترک خوردن لوله‌ها در زمان یخ زدن آب درون لوله است. از سوی دیگر وجود دو لایه پلی‌اتیلن نیز در این زمینه اهمیت بالایی دارد. چرا که لایه PEX یا پلی‌اتیلن مشبک دارای نوعی ساختار شیمیایی است که باعث انعطاف‌پذیری بیشتر برای مقاومت در برابر افزایش فشار و عملکرد بهتر در فصل زمستان می‌شود. همچنین درصورتی که آب در لوله یخ بزند، لایه PEX برای تطبیق با تغییرات دمایی در زمستان منبسط می‌شود تا لوله ترک برندارد. انعطاف‌پذیری لایه آلومینیومی نیز این روند را از یک سو همراهی می‌کند و از سوی دیگر توانایی مقاومت لایه پلی‌اتیلن را افزایش می‌دهد.


مقاومت در برابر فشار و ترکیدگی

یکی از مزایای لوله های پنج لایه برتری آن‌ها نسبت به بسیاری از انواع دیگر لوله‌ها از نظر فشار و ترکیدگی است. سیستم‌های لوله پنج لایه از استحکام بسیار بالاتری در برابر لوله‌های (فقط) پلیمری برخوردار هستند و نکته جالب‌تر این‌که با وجود امکان خم شدن، باز هم در برابر فشارهای مکانیکی از بیرون و فشار آب، مقاومت بالایی دارند. برای مثال لوله‌های پنج لایه نیوپایپ به ‌علت استفاده از روش جوش اولتراسونیک پیوسته و وجود لایه آلومینیومی و فرآیندهای تولید مدرن از استحکام بهبود یافته نسبت به بسیاری از محصولات مشابه برخوردار هستند.


عدم نفوذ نور و اکسیژن با استفاده از فویل آلومینیوم

فویل آلومینیوم یکی از بهترین انتخاب‌ها برای زمانی است که لوله‌های تاسیسات توزیع آب در ساختمان و صنایع در مقابل نور خورشید قرار می‌گیرند. این فویل‌ها بسیار سبک هستند و از طرفی نور دریافت شده را منعکس می‌کنند تا آب درون لوله داغ نشود و خود لوله‌ها نیز در زمان بیشتری سالم بمانند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات لوله‌های پلیمری، نفوذ اکسیژن به داخل آن‌ها است. نفوذ اکسیژن به داخل این لوله‌ها باعث می‌شود که این عنصر وارد لوله‌های فلزی تجهیزات مختلف مانند رادیاتورها و پکیج‌ها شود و تجهیزات آن‌ها را خراب کند. به همین خاطر از یک لایه آلومینیوم برای جلوگیری از نفوذ اکسیژن به داخل لوله‌های پنج لایه نیوپایپ استفاده می‌شود. اکسیژن از این لایه عبور ننموده و در نتیجه به قطعات تجهیزات مختلف آسیبی وارد نمی‌شود.

باید اشاره داشت که از آلومینیوم برای مقابله با ضریب انبساط طولی زیاد لوله‌های پلیمری نیز استفاده می‌شود. در لوله‌های پنج لایه نیوپایپ از ورق‌های 16 الی 32 میلی‌متر آلومینیومی استفاده می‌شود تا لوله‌ها شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری مناسبی داشته باشند.

عدم رسوب املاح و حفظ طعم و بوی آب

لایه داخلی لوله‌های پنج لایه به‌دلیل زبری کم نسبت به لوله‌های فلزی و مقاومت در برابر خوردگی، املاح معدنی را به خود جذب نمی‌کند. همچنین این لایه به‌هیچ‌وجه رسوبات آهکی و جرم را به‌خود جذب نمی‌کند و طعم و بوی آب را نیز تغییر نمی‌دهد.

جمع بندی لوله پنج لایه

سریع به پاسخ برسید

لوله پنج لایه چیست؟

لوله‌های پنج لایه شامل دو لایه پلیمر و یک لایه میانی از آلومینیوم و دو لایه ماسک است. لوله‌های پنج لایه از ورقه‌های آلومینیومی ساخته شده‌اند و ورقه آلومینیومی استفاده‌شده در ساخت این لوله‌ها از ورود اکسیژن و فرسایش جلوگیری می‌کند که باعث می‌شود این لوله‌ها انعطاف‌پذیر باشند.

لوله پنج لایه چند نوع دارد؟ انواع لوله پنج لایه

بطور کلی دو نوع لوله پنج لایه وجود دارد که به اختصار PEX-AL-PEX و PE-AL-PE شناخته می‌شوند.

لوله پنج لایه از چه متریالی ساخته شده اند؟

لوله های پنج لایه از دسته لوله های پلیمری می‌باشند که از نوع پلی‌اتیلن در داخل و بیرون، یک لایه آلومینیومی در داخل و دو لایه چسب هستند که لایه‌ها را به هم متصل می‌کنند.

بهترین لوله برای گرمایش از کف چیست؟

برای گرمایش از کف یا انتقال آب سرد و گرم شما می‌توانید از لوله پنج لایه استفاده نمایید.

بهترین لوله های پنج لایه در ایران چیست؟

لوله پنج لایه نیوپایپ از مجموعه گیتی پسند و لوله پنج لایه سوپر پایپ از مجموعه سوپر پایپ اینتر نشنال

مزایای لوله پنج لایه

۱. استفاده از  جوش آلتراسونیک
۲. طول عمر بالا
۳. نصب سریع و آسان
۴. عدم رسوب املاح و حفظ طعم و بوی آب
۵.مقاومت بالا در برابر آب گرم و سرد
۶. قیمت مقرون به صرفه

در تماس باشید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 11 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *