لوله فلزی یا لوله فولادی چیست؟

لوله فلزی یا لوله فولادی در بسیاری از صنایع مختلف و پروژه‌ های بزرگ از این لوله بر اساس آلیاژهای مختلف برای انتقال سیالات استفاده می ‌شود. لوله فلزی از نوع لوله های مستحکم، صلب و با ضریب انبساط حرارتی پایین است. 

هنگام برنامه ریزی برای ساختن یک ساختمان جدید و یا شروع یک پروژهٔ لوله کشی، باید انواع مختلف لوله را برای این کار ارزیابی کنید. لوله فلزی در بازار ایران در سه نوع لوله مانیسمان (بدون درز)، لوله سیاه درزدار و لوله گالوانیزه عرضه میشود.

لوله فلزی ( لوله فولادی ) چیست؟

لوله ‌های فلزی به شکل مقطع استوانه ‌ای شکل هستند که از دو طرف باز بوده و توخالی می ‌باشند. این نوع لوله‌ها معمولا بیشترین استفاده و کاربرد را در صنایع و پروژه‌ های مختلف دارند. حتی می توان از لوله‌ های فلزی به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار و گرما برای استفاده در نیروگاه‌ ها و پالایشگاه‌ های اتمی و هسته ‌ای نیز استفاده کرد.

این دسته از لوله بر اساس آلیاژ آهن ساخته می‌ شوند. خود لوله‌ فلزی به دو دسته لوله فلزی آهنی و لوله فلزی غیر آهنی تقسیم می ‌شود. در واقع لوله‌ های فلزی از عنصر مهمی به نام آهن ساخته می ‌شوند که همین عنصر سازنده موجب تمایز آن با لوله ‌های غیرآهنی شده است.

مزایا :

مقاومت بالا : استحکام بالای این لوله‌ها که در برابر ضربات و ارتعاشات و فشار، هنگام حمل و نقل و یا نصب و استفاده دارند.

تحمل دما بالا : این لوله ها در برابر آب با دمای بالا مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. بنابراین به عنوان لوله آب استفاده گسترده ای دارند.

ضریب انبساط طولی کم : این بدین معناست که با تغییر دمای آب درون این نوع لوله‌ها، تغییر طول کمی در آنها ایجاد می شود و در انبساط انقباض مشکلی ایجاد نمیکند.

نفوذ ناپذیری صد در صد : امکان نفوذ نور و اکسیژن تقریبا صفر است. بنابراین رشد جلبک در آنها که فقط با وجود نور ممکن است امکان پذیر نیست.

مقاوم در برابر آتش سوزی : این لوله ها به دلیل اینکه نقطه ذوب بالایی دارند در هنگام آتش سوزی دچار آتشسوزی و همچنین انتقال آتش نمی شوند. بنابراین در صنعت به عنوان لوله گاز از آنها استفاده می شود

معایب :

خوردگی از داخل و خارج : اکسیژن و املاح موجود در آب و خاک سبب ایجاد خوردگی و در نهایت سبب کاهش عمر این لوله ها می شود.

انعطاف پذیری پایین : این لوله ها بدلیل استحکامی که دارند انعطاف پذیری پایینی دارند و برای شکل دادن به آنها عموما از اتصالات استفاده می شود.

ضریب هدایتی حرارتی زیاد : از دیواره این لوله ها مقدار زیادی انرژی هدر می رود.

رسوب پذیری : املاح آب در دیواره این لوله‌ها به راحتی جذب شده و سبب تشکیل رسوب می شود. جذب املاح باعث کاهش عمر ، افت فشار و کاهش جریان آب می شود.

وزن زیاد : وزن زیاد این لوله ها سبب می شود که در حمل و نقل و نصب مشکلاتی بوجود آید.

مشکلات نصب : وزن زیاد ، عدم انعطاف پذیری از جمله مواردی هستند که در هنگام نصب پیش رو داریم.

عمر کم : عمر مفید این لوله‌ها معمولا بین ۱۰ تا ۱۲ سال است و معمولا دچار پوسیدگی و ترکیدگی می شوند و این امر خساراتی را نیز به دنبال دارد. همچنین با گذشت زمان در رنگ و طعم آب تغییر ایجاد می شود و ما را مستلزم به تعویض لوله ها می کند.

انواع لوله فلزی

  1. لوله گالوانیزه
  2. لوله مانیسمان
  3. مبلی
  4. لوله گازی
  5. جدار چاه
  6. اسپیرال
  7. داربستی
  8. صنعتی

سخن پایانی

اگر قصد دارید که خط لوله بکشید باید کاملاً با اصول اولیه آشنا بوده و اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید، و یا می‌توانید با مشاوران پایپ آپ به رایگان مشاوره قبل از خرید داشته باشید.

منتظر صدای گرم شما هستیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *