چه نوع فلاش تانکی برای بهداشت بیشتر سرویس بهداشتی استفاده کنیم

فلاش تانک چیست؟

فلاش تانک یک محفظه پلاستیکی یا فلزی است که قابلیت ذخیره‌سازی آب را دارد. این وسیله می‌توانند از آب ذخیره‌شده در مواقع مختلف برای شستن سرویس بهداشتی استفاده کند. این ابزارهای شستشو، در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند. انتخاب آن‌ها هم به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. یک فلاش تانک از قطعات مختلفی تشکیل می‌شود. قطعات فلاش تانک عبارتند از: مخزن، کلید، مکانیزم فلاش تانک، پمپ تخلیه، شناور آب‌گیری، زانویی، فلوتر و واشر تخلیه.

فلاش تانک‌ها به‌طور معمول به‌صورت روکار و البته برخی از انواع آن‌ها نیز به صورت توکار نصب می‌شوند. در این بین فلاش تانک‌های روکار قدیمی‌تر هستند که عموماً عملکرد آن‌ها به‌صورت مکانیکی است. در فلاش تانک روکار، یک محفظه بزرگ در بالای توالت قرار می‌گیرد. این محفظه، با بهره‌گیری از یک اهرم یا طناب عمل تخلیه آب را با فشار انجام می‌دهد.

اما انواع فلاش تانک توکار، از قابلیت‌های بیشتری برخوردار هستند و طرفداران بیشتری هم دارند. اما باید گفت که هزینه خرید و نصب آن‌ها بسیار بیشتر از انواع روکار است. این مدل فلاش تانک‌ها درون دیوار نصب می‌گردند و از این وسیله، تنها یک دکمه تخلیه قابل مشاهده است. انواع فلاش تانک توکار، برای فضاهای مدرن و کوچک بسیار مناسب هستند. ضمنا در فلاش تانک‌های توکار امکان تخلیه دو زمانه، باعث مصرف کمتر آب می‌گردد. یکی‌دیگر از مزایای فلاش تانک‌های توکار، صدای بسیار کم آن در زمان تخلیه است. از انواع فلاش تانک توکار، بیشتر برای توالت فرنگی خارجی استفاده می‌شود.

تفاوت سیفون و فلاش تانک

در بین عامه مردم، یک اشتباه رایج جا افتاده و آن هم این است که به‌جای فلاش تانک، از کلمه سیفون استفاده می‌کنند. ولی از نظر فنی این دو کلمه، مفهوم کاملا متفاوتی دارند. سیفون در واقع جزئی از لوله‌کشی فاضلاب محسوب می‌شود. سیفون یک لوله خمیده است که در سیستم لوله‌کشی فاضلاب به کار می‌رود. این لوله خمیده، مقداری آب را در خمیدگی خود نگه می‌دارد تا گاز و بوی بد فاضلاب، به بیرون نشت نکند. اما فلاش تانک همان‌طور که گفته شد، آب را ذخیره می‌کند و هنگام شستشوی توالت، آن را با شدت تخلیه می‌کند.

انواع فلاش تانک

به‌طور کلی، انواع فلاش تانک به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در این بخش قصد داریم فلاش‌تانک‌های موجود در بازار را از نظر نحوه عملکرد، طبقه‌بندی و بررسی کنیم.

  • فلاش تانک دکمه‌دار

یکی از انواع فلاش تانک که به‌عنوان ساده‌ترین و قدیمی‌ترین مدل شناخته می‌شود، مدل دکمه‌دار است. این دکمه برای تخلیه آب به کار می‌رود و به شکل مکانیکی عمل می‌کند. با فشار دادن یا کشیدن آن، کل آب مخزن تانک خارج می‌شود.

  • فلاش تانک دو زمانه

فلاش تانک‌های دو زمانه به این دلیل با این اسم شناخته می‌شوند که تخلیه آب مخزن آن‌ها، در دو زمان متفاوت انجام می‌شود. در حقیقت فرد می‌تواند در یک مرحله بخشی از آب و در صورت نیاز، در مرحله دوم بخش دیگر را تخلیه کند.

  • فلاش تانک دو مخزنه

به‌طورکلی می‌توان اذعان نمود که فلاش تانک‌های دو مخزنه، تقریباً عملکردی مشابه با مدل‌های دو زمانه دارند. با این تفاوت که این تجهیزات دارای دو مخزن با دو ورودی و دو خروجی جداگانه هستند. معمولاً مخزن اولیه کوچک‌تر است که به تخلیه بخشی از آب اختصاص می‌یابد. همچنین در صورت نیاز، کاربر می‌تواند محتویات مخزن دوم را هم تخلیه کند.

لازم به ذکر است که مدل‌های دو مخزنه برای صرفه‌جویی در مصرف آب بسیار مناسب هستند. گفته می‌شود با استفاده از این مدل، می‌توان ۵۰ تا ۷۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

  • فلاش تانک آنتی‌باکتریال

یکی‌دیگر از انواع فلاش تانک، مدل آنتی‌باکتریال است. عملکرد این وسیله، همانند فلاش‌تانک‌های معمولی بوده اما تفاوت این دو مدل، به استفاده از مواد آنتی‌باکتریال برمی‌گردد. مدل آنتی‌باکتریال، مانع از رشد باکتری‌ها و آلودگی‌ها در محیط می‌شود. همین مسئله علاوه بر افزایش بهداشت محیط، قیمت محصول را نسبت به انواع مدل‌های معمولی، بالا برده است.

  • فلاش تانک اتوماتیک یا خودکار

انواع فلاش تانک خودکار همان‌طور که از نامشان هم پیداست، به صورت اتوماتیک عمل می‌کنند. یعنی برای تخلیه آب، نیازی به فشردن هیچ دکمه‌ای نیست. این فلاش تانک‌ها پس از خروج فرد یا با باز شدن درب سرویس بهداشتی، به‌طور خودکار آب مخزن را تخلیه می‌کنند. استفاده از این مدل‌ها، بسیار بهداشتی است. چون نیازی به دخالت دست ندارد. از انواع فلاش تانک خودکار، در مکان‌های عمومی بهره گرفته می‌شود. چراکه عدم نیاز به استفاده از دست، از شیوع و گسترش انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *