بررسی لوله‌کشی خانه قبل از خرید و اجاره(راهنما)

۱- حمام و دستشویی:

بیشترین حجم آب مصرفی روزانه از طریق شیرآلات و سیفون سرویس بهداشتی و حمام مصرف می‌شود. بنابراین تعمیر و نگهداری مناسب آن میتواند هزینه‌های آب و برق را کاهش دهد.

  • شیر آلات حمام و سرویس بهداشتی را از نظر پارگی، زنگ زدگی و نشتی بررسی کنید. آیا شیر آلات به درستی کار می‌کنند؟ سردوش حمام را نگاه کنید، آیا تمیز است؟ وجود جرم‌زدگی و رسوبات در سردوش میتواند از دسترسی به فشار آب مناسب در حین حمام جلوگیری کند.
  • شلنگ آب متصل به زیر توالت فرنگی، شلنگ دستشویی، حمام و اتصالات زیر سینک روشویی را بررسی کنید. این اتصالات اغلب حالت پیچاندنی دارند اگر به درستی متصل نشوند، آب از جداره‌های آن به بیرون نشت می‌کند. ادامه داشتن این مشکل میتواند به کف ساختمان آسیب بزند. نشت آب و رطوبت از سقف در آپارتمان‌ها یکی از عواقب بی‌توجهی به همین نکات کوچک است.
  • با وجود اینکه اغلب توالت فرنگی در حمام نصب می‌شود، در صورت نشتی اولین علامت آن خیسی دائمی کف حمام است. در صورت مشاهده این حالت برای چند ساعت از حمام استفاده نکنید و کف آن را با یک پارچه کاملا خشک کنید. اگر باز آب و رطوبت در کف حمام مشاهده شد، وجود نشتی زیر توالت فرنگی یا لق بودن توالت فرنگی را بررسی کنید.

۲- چک لیست لوله کشی آشپزخانه:

  • شیرآلات آشپزخانه را بررسی کنید. در صورت چکه کردن ممکن است واشر یا مغزی آن نیاز به تعویض داشته باشد.
  • انشعاب مربوط به لوله سینک‌ را چک کنید.
  • ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی دارای لوله‌های ورودی آب جداگانه‌ای هستند که عملیات شستشو را به کمک آن انجام می‌دهند. چون اغلب این لوازم داخل کابینت قرار دارند مهم است که هر از چند گاهی با جا به جایی اندک آن، از عدم پارگی یا نشتی لوله‌هایشان اطمینان کسب کنید.

۳- لوله‌های فاضلاب:

  • آب‌راه حمام و وان را از نظر گرفتگی بررسی کنید. اغلب جمع شدن مو در آب‌راه باعث گرفتگی می‌شود. اما در موارد حاد لازم است برای بازکردن راه آب از یک فرد ماهر در زمینه تخلیه فاضلاب کمک بگیرید.
  • در هر سرویس بهداشتی یک سیفون وجود دارد. اگر سیفون به مدت طولانی در حال کار کردن باشد، سر و صدای زیادی داشته باشد، زیر فلاش تانک قطرات آب و رطوبت وجود داشته باشد یا بعد از پر شدن فلاش تانک، سرریز آب و تخلیه آب پاک به داخل فاضلاب رخ دهد؛ زمان آن رسیده که با یک لوله کش تماس بگیرید. برخی از این مشکلات مربوط به مکانیزم داخل فلاش تانک هستند که با تعویض مکانیزم مشکل‌شان برطرف خواهد شد ولی در سایر موارد وجود ایراد در سیستم لوله‌های فاضلاب دستشویی محتمل است.
  • لوله‌های تخلیه آب ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی را چک کنید. جنس این لوله‌ها اغلب چندان مستحکم نیستند و ممکن است به مرور زمان دچار آسیب شوند.
  • مخزن تخلیه فاضلاب سینک ظرفشویی ممکن است به دلیل جمع شدن خرده غذا یا ذرات ریز زباله دچار گرفتگی شود. گرفتگی میتواند مربوط به بخش U شکل آب‌راه زیر سینک یا بازوی تخلیه عمودی پایین آن باشد.

۴- انشعابات پیرامون خانه:

با وجود اینکه اجزای مهم چک لیست لوله کشی خانه مربوط به بررسی خطوط لوله در حمام، دستشویی و آشپزخانه است. توصیه می‌شود که از بررسی دوره‌ای موارد زیر نیز غافل نشوید:

  • لوله‌های روکار آب را از نظر خوردگی بررسی کنید. حتی اتصالات با دوام و قابل اعتماد در لوله‌کشی میتوانند به دلیل گذشت زمان یا رسوبات آب دچار خوردگی یا پوسیدگی شوند که زمینه برای نشت آب را فراهم می‌آورد.
  • اگر قسمتی از دیوار ساختمان دارای رطوبت زیاد همراه با بوی نم است، نگاهی به نقشه لوله کشی خانه بیاندازید ممکن است یکی از لوله‌های داخلی دچار ن ترک یا پوسیدگی شده باشد.
  • نشت آب مربوط به لوله‌های آب گرم و سرد آبگرمکن؛ اگر برای دسترسی به آب گرم در منزل دچار مشکل شدید به سراغ سیستم‌های گرمایشی نظیر آبگرمکن منزل یا پکیج بروید. علاوه بر اینکه باید از سالم بودن لوله کشی مربوط به آن‌ها مطمئن شوید، ممکن است به دلیل رسوبات موجود در آب دچار اختلال در کارکرد شده باشند. پس سالی یک بار لوله‌های آن را رسوب‌زدایی نمایید.
  • اگر فشار آب خانه کم است؛ پمپ آب را از نظر عدم وجود سوراخ در بدنه و کارایی بررسی کنید. البته کمبود فشار آب خانه میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال؛ سایز لوله‌های آب استاندارد نبوده یا در صورتی که تامین آب خانه یا ساختمان توسط منبع آب انجام می‌شود، تنظیم فشار آب آن نیاز به بررسی دارد. میتوانید برای تعیین فشار آب پمپ در محدوده ایمن و تنظیم آن از فشارسنج استفاده کنید.
  • شیرهای آب موجود در حیاط یا پارکینگ را بررسی کنید. اگر چکه می‌کنند، آن‌ها را عوض کنید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *