جوهر نمک و موارد استفاده آن

موارد استفاده

جوهر نمک همان طور که در مقاله‌های قبلی بدان اشاره شد، همان «هیدرولیک اسید» است که به صورت طبیعی و صنعتی در بازار موجود است. معده از این اسید به طور طبیعی برای هضم غذاها استفاده می‌کند. نمونه‌ی صنعتی آن موارد مصرفی متعددی  دارد که در ادامه به برخی از موارد استفاده جوهر نمک اشاره خواهیم کرد. برای ساخت صنعتی هیدرولیک اسید، آن را با آب حل کرده و به عنوان اسیدی مایع استفاده می‌کنند.

موارد مصرف آن بسیار متنوع و مختلف است، اما اگر بخواهیم آن را به طور خلاصه و کلی بیان کنیم باید بگوییم موارد استفاده از جوهر نمک به دو دسته‌ی خانگی و صنعتی تقسیم می‌گردد.

  1. مصارف خانگی

این ماده به علت قابلیت جرم‌زدایی بسیار بالای که دارد، برای تمیزکاری سطوح مختلف همچون سرویس‌های بهداشتی، سرامیک‌ها، کاشی و موزاییک‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. اما به یاد داشته باشید از این ماده‌ی شیمیای بسیار قوی هرگز برای شستن سنگ‌های مرمری، آهکی و فلز استفاده نکنید.

  1. اسیدشویی

یکی دیگر از موارد استفاده این ماده خاصیت زنگ‌زدایی آن است که برای پاک کردن زنگ آهن از سطوح آهنی و فولادی از جوهر نمک استفاده می‌شود. این محلول با توجه به خاصیت اسیدشویی فوق العاده‌اش اکسیدهای فلزی را به راحتی پاک می‌کند. علاوه براین از این خاصیت جوهر نمک می‌توان برای پاک‌سازی، تمیزسازی فلزات و حذف ناخالصی‌ها استفاده نمود.

اسید سولفوریک نیز به عنوان یک ماده‌ی مناسب برای اسیدشویی استفاده می‌شود. اما جوهر نمک بنا به دلایلی که در ادامه بدان اشاره می‌گردد از اسید سولفوریک بهتر است.

  • زمان کمتر برای اسیدشویی به خود اختصاص می‌دهد
  • در دمای پایین کارایی بسیار خوبی دارد
  • کیفیت کار جوهر نمک بر سطح فلزات بالاتر است
  1. تمیزسازی آجرها

آجرها باگذشت زمان محل مناسبی برای رشد انواع باکتری‌ها و کپک‌ها و.. هستند. برای تمیز کردن آجرها جوهر نمک بهترین گزینه است بهتر است ابتدا آن را رقیق کرده و سپس با کمک یک اسفنج آن را بر روی سطح آجرها بکشید و تمام لکه‌های موجود را از بین ببرید.

  1. تولید ترکیبات ارگانیک

از جوهر نمک برای تهیه ترکیبات ارگانیکی همچون «دی کلرو اتان» و «وینیل کلرید» در پلاستیک‌های pvc و «پلی یورتان» استفاده می‌گردد. همچنین برای محصولات دارویی نیز استفاده می‌شود.

  1. تولید ترکیبات معدنی 

یکی دیگر از موارد استفاده از این اسید برای تصفیه آب، فاضلاب و تولید کاغذ است.

  1. تمیز کردن استخرها 

از HCL برای پاک کردن و از بین بردن لکه‌هایی که بین کاشی‌ها در استخر ایجاد می‌شود، می‌توان استفاده کرد. نحوه مصرف جوهر نمک در استخر بدین گونه است که ۱۰ قسمت آب را با ۱ قسمت هیدروکلریک اسید ترکیب می‌کنند. با کمک این ترکیب استخر به راحتی تمیز و پاکیزه می‌گردد.

  1. خالص‌سازی نمک طعام 

نمکی که از معادن سنگ نمک استخراج می‌گردد، ناخالص بوده و همراهش گچ و فلزاتی همچون مانند جیوه، آرسنیک، سرب و … وجود دارد. جوهر نمک ناخالصی‌ها را به راحتی جذب کرده و نمک پاکسازی شده به شما تحویل می‌دهد.

  1. کنترل PH 

از جوهر نمک برای  کنترل PH محصولات دارویی، غذاها و آب‌های آشامیدنی استفاده می‌کنند. جوهر نمک خاصیت خنثی‌سازی دارد. بنابراین PH پایین (اسیدی) و PH بالا (قلیایی) را خنثی می‌کند. از این مزیت برای خنثی کردن پساب‌های قلیایی استفاده می‌کنند.

  1. بازسازی مبدل‌های یونی 

در تصفیه آب دستگاه‌های تعویض یونی متعددی وجود دارد که از آن‌ها برای شستن رزین‌ها و حتی بازسازی رزین‌های مبدل یونی استفاده می‌شود.

  1. تولید نفت 

شاید با خواندن تیتر فوق تعجب کنید، اما از این ماده برای تولید نفت نیز استفاده می‌شود. جوهر نمک را در قسمت‌هایی که قرار است استخراج نفت انجام گردد، تزریق می‌کنند. این ماده با توجه به خاصیت خوردندگی‌اش یک منفذ بزرگ بر روی سنگ ایجاد کرده و تولید نفت را در آن قسمت تحریک می‌کند.

نکات ایمنی

از نکات ایمنی که در حین کار با جوهر نمک باید رعایت کرد، استفاده از دستکش‌های پلاستیکی است که دست و مچ را تا ساعد بپوشاند، اگر از این شوینده‌ی قوی برای نظافت استخر و یا سرویس های بهداشتی استفاده می‌کنید، از بطری در حین ریختن محلول فاصله بگیرید.

اگر جوهر نمک بر روی دست شما ریخته شد، سریع با آب سرد آن را بشویید و اگر با علائمی همچون قرمزی، التهاب و.. بر روی پوست مواجه شدید، سریع به پزشک مراجعه کنید.

در حین استفاده مراقب چشمانتان باشید و حتما از ماسک استفاده کنید و به هیچ وجه از جوهر نمک در فضای بسته استفاده نکنید.

با رسیدن فصل بهار و شروع خانه تکانی استفاده از مواد شوینده بسیار رایج و پرمصرف است. خانواده‌ها معمولا برای اینکه استفاده از مواد شوینده در این ایام زیاد است، مواد شوینده همچون جوهر نمک را به صورت گالنی از مغازه خریداری کرده و سپس برای استفاده‌ی راحت‌تر آن‌ها را در بطری‌های نوشابه می‌ریزند.

توصیه اکید ما به شما این است که هرگز این کار را نکنید. چون بچه‌ها عاشق نوشابه هستند و با دیدن بطری آن به تصور خوردن نوشابه، بطری را بدون توجه به بو و مزه سر می‌کشند.

همان طور که می‌دانید خوردن آن بسیار خطرناک بوده و حتی گاهی احتمال خطر مرگ دارد.

نکته‌ی بعدی که باید بدان توجه داشته باشید این است که پس از استفاده حتما در آن را ببندید و از دسترس کودکان دور نگه دارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *