مقایسه سیستم گرمایش از کف برقی و آبگرم

درباره سیستم گرمایش از کف چه می‌دانید؟

قبل از هر چیز بهتر است که به طور کلی با سیستم گرمایش از کف و نحوه عملکرد آن آشنا شویم. سیستم گرمایش از کف نوعی سیستم گرمایشی است که نحوه گرم کردن آن با سایر وسایل گرمایشی مانند رادیاتور، فن کویل یا هواساز متفاوت است. همانطور که از نام این سیستم پیداست، نصب آن داخل کف زمین انجام می‌شود و برای این کار لوله‌های مخصوصی را از سطح زیر کف عبور داده که پس از عملیات نهایی و کف‌سازی، آب گرم از داخل لوله‌ها عبور می‌کند و موجب گرم شدن محل می‌شود.

گرمایش از کف به چند روش انجام می‌شود؟

بسیار خوب، تا به اینجا با اصل سیستم گرمایش از کف و نحوه کاربرد آن در خانه آشنا شدیم. اما قدم بعدی آشنایی با انواع روش‌های گرمایش از کف است که به دو دسته گرمایش با جریان الکتریسیته (سیستم گرمایش از کف برقی) و سیستم گرمایش از کف آبگرم تقسیم می‌شود. با وجود آن که هر دو سیستم یک کار را انجام می‌دهند اما تفاوت‌های اساسی از نوع اجرا تا هزینه و … نیز با یکدیگر دارند. از این رو در ادامه به مقایسه سیستم گرمایش از کف برقی و آبگرم می‌پردازیم.

تفاوت سیستم گرمایش از کف برقی و آبگرم چیست؟

برای آن که بتوانیم یک نتیجه خوب از مقایسه گرمایش از کف برقی و آبگرم داشته باشیم، بهتر است ابتدا با نحو عملکرد هر سیستم آشنا شویم:

سیستم گرمایش از کف آبگرم

عملکر سیستم گرمایش از کف آبگرم به این صورت است که یک بویلر مرکزی به شبکه‌ای از لوله‌ها متصل است. حال جوشاننده در این سیستم، آبگرم را به لوله‌ها می‌رساند تا گرما به قسمت‌های مختلف ساختمان هدایت شود. برای گرم کردن آب جوشاننده در سیستم گرمایش از کف می‌توان از منابع سوخت متفاوتی مانند گاز، گازوئیل یا برق استفاده کرد.

سیستم گرمایش از کف برقی

در سیستم گرمایش از کف برقی از کابل‌های حرارتی استفاده می‌شود البته نوع اجرای این کابل‌ها را می‌توان با دو روش متفاوت انجام داد. روش اول گرمایش داخل کف و بتن است که کابل‌های حرارتی را داخل بتن و زیر کف نصب می‌کنند. در این حالت گرما از سمت بتن به کف اصلی و سپس به کفپوش رسیده و محیط گرم می‌شود.

روش دوم نصب کابل‌های حرارتی بسیار نازک زیر کفپوش است که در این حالت گرما به صورت مستقیم به کفپوش برخورد کرده و سپس به محیط منتقل می‌شود. امکان نصب و اجرای این مدل گرمایش از کف برقی به مراتب راحت‌تر و سریع‌تر از نمونه اول است.

مقایسه سیستم گرمایش از کف برقی و آبگرم

حال که با انواع سیستم‌های گرمایش از کف آشنا شدیم برای نتیجه‌گیری نهایی و انتخاب سیستم گرمایش مورد نیاز باید به مقایسه سیستم گرمایش از کف برقی و آبگرم بپردازیم.

برای مقایسه سیستم گرمایش از کف برقی و آبگرم بهتر است مزایا و معایب هر کدام را با یکدیگر مقایسه کنیم. به طور مثال:

  • سرعت اجرا و نصب سیستم گرمایش از کف برقی نسبت به سیستم گرمایش آبگرم بسیار سریع‌تر است.
  • مدت زمان گرم شدن محیط از طریق گرمایش کف یکی دیگر از معیارهای مهم مقایسه سیستم گرمایش از کف برقی و آبگرم است که با توجه به اینکه سیستم گرمایش برقی حدود ۲۰ دقیقه برای گرم کردن محیط نیاز دارد و سیستم گرمایش آبگرم به ۱۸۰ دقیقه، نتیجه می‌گیریم که در این مورد سیستم برقی عملکرد بهتری دارد.
  • برای اجرای سیستم گرمایش آبگرم شما حتما نیاز به پکیج یا بویلر، اجرای لوله‌کشی، کف‌سازی اولیه، تخصص و تجربه زیاد، تراز کردن کف، تعمیر و نگهداری، هزینه آب و جزئیات بسیار زیاد دیگر نیاز دارید و این در حالیست که سیستم گرمایش برقی فقط نیاز به برق دارد و شما تنها هزینه برق مصرفی را می‌پردازید.
  • یکی دیگر از موارد مقایسه سیستم گرمایش از کف برقی و آبگرم در ایمنی و آسودگی پس از نصب است. حتما می‌دانید که احتمال ترکیدگی لوله و پکیج در زمستان بسیار زیاد است در نتیجه ممکن است برای سیستم گرمایش آبگرم مشکل به وجود آید اما چون سیستم گرمایش برقی کاری به لوله‌کشی ندارد می‌توانید از این بابت خیالتان راحت باشد.
  • سیستم گرمایش آبگرم امکانات بسیار محدودی دارد و تنها قابل اجرا در کف است، این در حالی است که شما می‌توانید سیستم گرمایش برقی را بر روی دیوار یا سقف نیز اجرا کنید.
  • هزینه برق مصرفی در سیستم گرمایش از کف برقی به مراتب نسبت به سیستم آبگرم بیشتر است پس حتما بودجه مورد نظر برای این کار را در نظر بگیرید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *