لوله‌ پلی اتیلن چیست و انواع آن

پلی اتیلن چیست؟

قبل از اینکه با انواع لوله‌ پلی اتیلن و مشخصات آن‌ها آشنا شویم، بهتر است نگاهی به پلی اتیلن و انواع آن داشته باشیم. پلی اتیلن پلاستیکی پلیمری است که آن را ذوب نموده و با قالب‌گیری به شکل دلخواه درمی‌آورند. این ماده قابل بازیافت بوده و شکل‌پذیری فوق‌العاده‌ای دارد؛ به همین دلیل از انواع پلی اتیلن به منظور ساخت لوله و لوازم پلاستیکی استفاده می‌شود. انواع پلی اتیلن به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند.

دسته اول پلی اتیلن سنگین است که از رایج‌ترین انواع پلاستیک محسوب شده و چگالی بالا و انعطاف‌پذیری پایینی دارد. این نوع پلی اتیلن دارای رنگ سفید مات و عایق الکتریسیته بوده و مقاومت شیمیایی بالایی دارد. از پلی اتیلن سنگین در ساخت لوله‌های آب و فاضلاب صنعتی و ساخت ظروف آب معدنی و نوشابه استفاده می‌شود. پلی اتیلن سبک تراکم پایین‌تر و نیروی مولکولی کمتری داشته و انعطاف‌پذیری آن بسیار بیشتر است. این لوله‌ها به دلیل قیمت پایین محبوبیت زیادی در صنعت دارند و به منظور ساخت لوله جهت آب‌رسانی و آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مشخصات لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن به خاطر وزن کم و سهولت در نصب، جایگزین خوبی برای انواع لوله‌های فولادی و چدنی محسوب می‌شوند. انواع لوله پلی اتیلن در برابر ضربه و سایش بسیار مقاوم بوده و از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی انواع لوله های پلی اتیلن این است که نفوذپذیری فوق‌العاده‌ای در برابر مواد شیمیایی داشته و در مقایسه با فلزات، تقریباً ۱۵ درصد در برابر نفوذ مواد شیمیایی مقاوم‌تر هستند. معمولاً مشخصات لوله پلی اتیلن با توجه به کیفیت و نوع ساخت لوله‌ها تعیین می‎شود. مهارت و ماشین‌آلاتی که در ساخت انواع لوله پلی اتیلن به کار برده شده و همچنین اینکه این لوله‌ها قرار است در کجا و برای چه مصرفی استفاده شوند، تأثیر زیادی روی دوام لوله خواهد داشت.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم لوله های پلی اتیلن صرفه اقتصادی آنها نسبت به سایر جنس لوله‌ها است؛ به همین دلیل استفاده از این نوع لوله‌ها بسیار رایج شده است. از طرفی اتصالات متفاوتی برای این نوع لوله‌ها وجود دارد و نیاز نیست که این کار فقط از طریق مواد شیمیایی انجام شود. جریان‌پذیری این لوله‌ها بسیار زیاد است و به خاطر سطح داخلی صافی که دارند، سیالات به راحتی از داخل آنها عبور می‌کنند.

عمر متوسط انواع لوله پلی اتیلن معمولاً تا ۵۰ سال است. این لوله‌ها در برابر خورده شدن توسط جانوران نیز بسیار مقاوم هستند. یکی دیگر از مشخصات لوله پلی اتیلن این است که قرار گرفتن لوله به مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید به آن آسیبی وارد نمی‌کند و لوله های پلی اتیلن مقاومت خوبی در برابر اکسیژن و پرتو فرابنفش (UV) دارند.

انواع لوله‌ پلی اتیلن

با توجه به مشخصات لوله پلی اتیلن، این لوله‌ها به دو دسته تک جداره و دو جداره تقسیم می‌شوند.

انواع لوله پلی اتیلن تک جداره معمولا برای کاربردهای ساده‌تر همانند انتقال آب و محافظت از کابل‌های برق مناسبند. نوع مواد اولیه، قطر و سایز لوله های پلی اتیلن تک جداره نقش مهمی در مصارف آن دارد. برای مثال، برای انتقال آب شرب مصرفی باید حتماً از انواع لوله پلی اتیلن با مواد PE100 استفاده نمود. مهم‌ترین مشخصات لوله پلی اتیلن تک جداره، وزن کم، مقاومت تا دمایی حدود ۸۰ درجه و منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد، مقاومت در برابر فشار، ضربه و مواد شیمیایی و همچنین سهولت در نصب آن است.

از انواع لوله پلی اتیلن دو جداره نیز به منظور ایجاد شبکه‌های کوچک و بزرگ انتقال آب و فاضلاب و همچنین در پل‌سازی و راه‌سازی استفاده می‌شود. این لوله‌ها برای انتقال فاضلاب و مایعات در فشار خارجی بالا و بدون فشار داخلی کاربرد دارند. یکی از مهم‌ترین مشخصات لوله پلی اتیلن دو جداره این است که احتمال گرفتگی این نوع لوله‌ها کم است. وزن این لوله‌ها در مقایسه با لوله‌های بتی بسیار کمتر بوده و به همین دلیل برای نصب نیاز به ماشین‌آلات سنگین و صرف هزینه‌های گزاف ندارند.

لوله ‌های پلی ‌اتیلن عمری طولانی داشته و با جدیدترین تکنولوژی و به‌روزترین کیفیت ساخته می‌شوند. آگاهی و شناخت مشخصات لوله پلی اتیلن به شما کمک می‌کند که در سیستم‌های لوله‌کشی از لوله مناسبی استفاده نموده و با در نظر گرفتن سایز، قطر، فشار و روش اتصال لوله در انتهای کار به نتیجه ایده آلی دست پیدا کنید.

سایز لوله پلی اتیلن

امروزه انواع لوله های پلی اتیلن در سایزهای متفاوت برای مصارف گوناگون تولید می‌شوند. این لوله‌های پرکاربرد در سایزهای مختلف از ۱۶ تا ۶۳۰ میلی‌متری تولید می‌شوند. سایز لوله های پلی اتیلن تأثیر زیادی روی کاربردی آن‌ها دارد؛ برای مثال، لوله پلی ‌اتیلن ۱۶ میلی‌متری کوچک‌ترین سایز از انواع لوله پلی اتیلن است که بیشتر در صنعت کشاورزی کاربرد داشته و برای آبیاری قطره‌ای و همچنین در گلخانه‌ استفاده می‌شود. لوله پلی ‌اتیلن ۲۰ میلی‌متری بیشتر برای کشاورزی و آبیاری استفاده می‌شود و در هنگام خرید آن باید به میزان فشار آب نیز توجه نمود. لوله‌های پلی ‌اتیلن ۲۵۰ میلی‌متری کاربرد زیادی در صنعت دارند و برای انتقال آب و مایعات غیر اسیدی از آن‌ها استفاده می‌شود. بنابراین لازم است تا هنگام خرید به سایز لوله های پلی اتیلن توجه کنید و بسته به نیاز و نوع شرایطی که قرار است از آن استفاده شود، بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *