لوله‌های کاروگیت چیست و چه کاربردی دارد؟

با لوله‌های کاروگیت بیشتر آشنا شوید

لوله‌های کاروگیت لوله‌ای پرکاربرد با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و ساختاری ویژه است که از دو جدار مجزا از جنس پلی اتیلن تشکیل شده است. جدار بیرونی لوله های کاروگیت به صورت مارپیچی بوده و حلقه‌هایی متحدالمرکز در آن وجود دارد. سطح داخلی آن نیز حالتی صاف و صیقلی و بدون شیار دارد؛ به همین دلیل این نوع لوله برای عبور مایعات و سیالات صنعتی بسیار پرکاربرد است و مایعات بدون داشتن فشار به راحتی می‌توانند از این قسمت از لوله عبور کنند. شیارهای موجود در بخش خارجی لوله نیز موجب می‌شود تا مقاومت لوله افزایش پیدا کند. معمولاً جدار داخلی لوله کاروگیت فاضلابی از جنس فولاد یا پلی‌اتیلن سنگین است. وجود چین‌خوردگی و فنری ساخته شدن لوله کاروگیت در بخش بیرونی آن موجب می‌شود تا لوله استحکام و مقاومت بیشتری در برابر فشار بالا و تنش داشته باشد.

لوله های کاروگیت به این دلیل از جنس پلی اتیلن ساخته می‌شوند که این ماده چگالی بالایی داشته و از ویژگی‌هایی برخوردار است که از آن در برابر فشار موجود در زیر زمین حمایت می‌کند و از طرفی، به سادگی نیز به وسیله ابزارآلاتی همچون کاتر قابل برش دادن است. از آنجایی که از لوله کاروگیت بیشتر در صنعت و به عنوان لوله فاضلاب استفاده می‌شود، به این لوله‌ها لوله کاروگیت فاضلابی نیز گفته می‌شود. برای اینکه بیشتر با شکل ظاهری این لوله‌ها آشنا شوید، باید بدانید که جدار داخلی آن به رنگ زرد و قسمت بیرونی آن مشکی است و به خاطر خاصیت استحکامی دو جداره آن بیشتر برای لوله‌کشی‌های زیر زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌

انواع لوله های کاروگیت

به طور کلی، لوله های کاروگیت از لحاظ تحمل فشار به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ این سه دسته عبارت‌اند از ۱۶ کیلوتن، ۶۴ کیلوتن و ۳۱/۵ کیلوتن که هر کدام برای مصارف خاصی در زیر یا روی سطح زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند. مورد دیگری که باید در مورد لوله های کاروگیت بدانید این است که این لوله‌ها در اندازه‌ها و با روش‌های متفاوتی تولید می‌شوند که به آن‌ها لوله کاروگیت و لوله اسپیرال کاروگیت گفته می‌شود.

لوله کاروگیت متشکل از مواد پلی اتیلنی است که به صورت یک تکه قالب و پرس می‌شود، در حالی که در لوله اسپیرال کاروگیت قسمت برجسته لوله به وسیله اکسترودی که لوله را تولید می‌کند ساخته می‌شود. سپس این لوله سرد شده و از داخل آب عبور می‌کند و به تدریج به صورت مارپیچی رول گشته و هم چسبانده می‌شود. در مرحله بعد، جدار داخلی و زرد رنگ آن با فشار بالا درون لوله جای می‌گیرد. این نوع از لوله‌ها معمولاً سایزهای بالایی در حدود ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دارند.

از لوله کاروگیت فاضلابی چطور استفاده می‌شود؟

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، از لوله کاروگیت بیشتر برای انتقال فاضلاب و پسماندهای صنعتی استفاده می‌شود؛ به همین دلیل است که به این لوله‌ها لوله کاروگیت فاضلابی نیز گفته می‌شود. از طرفی، ساختار این لوله‌ها به وسیله خاکی که در زیر زمین و اطراف آن قرار می‌گیرد، احاطه می‌شود و از همین رو طول عمر و عملکرد لوله کاروگیت نیز تا حدود زیادی به خاکی که آن را احاطه کرده است، بستگی دارد. لوله های کاروگیت مقاومت و انعطاف‌پذیری بالایی دارند و نسبت به فشار و لرزش مقاوم هستند.

تراکم و فشار خاک اطراف لوله و اینکه چه میزان سنگ و ریگ در این خاک باشد، می‌تواند موجب شود که لوله زودتر آسیب ببینید یا اینکه تا سالیان سال بدون آسیب باقی بماند. از طرف دیگر، این لوله‌ها باید توسط افرادی ماهر و باتجربه نصب شوند و ابعاد حفاری و اتصالات لوله با دقت تمام انجام گیرد. به طور کلی، اگر لوله کاروگیت فاضلابی درست نصب شود و فشار یکنواختی در اطراف آن وجود داشته باشد، معمولاً از ۵۰ تا ۱۰۰ سال عمر می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی‌های لوله دوجداره پلی اتیلن

  • لوله دوجداره پلی اتیلن در بر مقایسه با سایر لوله‌ها مقاومت بالاتری دارند.
  • عمر مفید لوله های کاروگیت بیش از ۵۰ سال است.
  • داخل لوله کاروگیت بسیار صاف و صیقلی است و این موجب می‌شود تا مایعات به راحتی درون آن حرکت کنند و در قسمت‌هایی که لوله باریک است نیز جریان به درستی در حرکت باشد.
  • صاف بودن درون لوله موجب می‌شود تا اصطکاک به پایین‌ترین حد خود برسد و رسوبی در آن باقی نماند.
  • لوله کاروگیت بسیار انعطاف‌پذیر و حالت‌گیر است.
  • وزن لوله کاروگیت نسبت به لوله‌ها چدنی و فولادی سبک‌تر است و حمل آن راحت است.
  • سرعت نصب این لوله‌ها بسیار بالا است.
  • قابلیت تولید لوله های کاروگیت در قطرها و اندازه‌های بزرگ نیز وجود دارد.
  • لوله کاروگیت از موادی تشکیل شده است که موجودات ریز و جوندگان قادر به آسیب رساندن به آن نیستند.
  • هزینه ساخت لوله کاروگیت پایین است. این لوله قابل بازیافت است و از این رو نگرانی بابت ضایعات آن وجود ندارد.
  • لوله دوجداره پلی اتیلن کمتر دچار پوسیدگی، ترک خوردگی و خراب شدن می‌‌شود و مقاومت بالایی دارد.

موارد استفاده لوله‌های کاروگیت

از لوله‌های کاروگیت در سیستم آبیاری و انتقال فاضلاب‌های شهری، انتقال باران، مواد صنعتی و همچنین آب‌های سطحی به مناطق کشاورزی استفاده می‌شود. از دیگر موارد استفاده از لوله دوجداره پلی اتیلن در سیستم‌های زهکشی، تأسیسات آب، معابر و مخازن ذخیره آب و مایعات است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *