سه مشکل رایج ماشین لباس شویی

مشکلات رایج ماشین لباسشویی منزل ممکن است در اثر عوامل مختلفی به وجود بیایند. حتی برخی مسائل خیلی ساده، مثل استفاده بیش از حد از  پودر لباسشویی ممکن است باعث ایجاد مشکل شوند. برخی از این مشکلات را می توان به سادگی برطرف کرد و برای رفع برخی دیگر از مشکلات باید از کارشناسان و متخصصان کمک گرفت.

۱-ماشین لباسشویی خوب لباسها را خشک نمی کند

اگر ماشین لباسشویی تان لباسها را خوب خشک نمی کند، مشکلش ممکن است خیلی ساده باشد؛ مثل یک گرفتگی جزیی در شلنگ تخلیه و شاید هم ماشین شما به تعویض پمپ نیاز داشته باشد. ولی از یک چیز مطمئن باشید؛ وقتی با خشک کن ماشین لباسشویی به مشکل خوردید، باید حسابی حواستان را جمع کنید. چون قطعا دوست ندارید با حجم بالایی از آب در کف خانه تان مواجه شوید!

مشکلات احتمالی

  • شلنگ تخلیه

خیلی وقتها گرفتگی در شلنگ تخلیه باعث می شود تا ماشین لباسشویی شما نتواند به خوبی لباسها را خشک کند. شلنگ را خارج کنید و ببینید که آیا گرفتگی خاصی در شلنگ وجود دارد یا خیر. شاید لازم باشد با شلنگ دیگری جریان پرفشار آب را در شلنگ تخلیه ماشین لباسشویی جاری کنید تا هرگونه گرفتگی احتمالی خارج و برطرف شود. شاید هم شلنگ تخلیه ماشین شما دچار پیچ خوردگی شده . شلنگ تخلیه باید در ارتفاعی بالاتر از ارتفاع آب در آبکش ماشین باشد. چک کنید که شلنگ تخلیه درست و صحیح به دو طرف وصل شده باشد.

  • پمپ تخلیه

اگر تردید دارید که پمپ تخلیه مسدود شده، در ابتدا باید آب داخل آبکش ماشین لباسشویی را خشک کنید و سپس آن را از برق بکشید و در ادامه در داخل شلنگ ها به دنبال گرفتگی باشید. فراموش نکنید که ورودی های پمپ را چک کنید. شاید لازم باشد پمپ را از ماشین لباسشویی باز کنید. اگر پمپ دچار مشکل شده، شاید قفل شده باشد. موتور به فعالیتش ادامه خواهد داد و تلاش می کند تا پمپ را روشن کند. این را در نظر داشته باشید که اگر موتور مشغول فعالیت باشد و به پمپ فشار بیاید، مشکل حادتر می شود؛ چرا که به موتور ماشین آسیب وارد خواهد شد.

ممکن هم هست که مشکل به خاطر مسدود شدن پمپ باشد. در اکثریت این موارد، تعویض پمپ می تواند مشکل را حل کند.

  • وسایل خارجی

گاهی وقتها وسایلی مثل جوراب، خودکار و یا سکه بین بسکت و آبکش ماشین لباسشویی گیر کنند و یا به محوطه پمپ نزدیک شوند. بدین ترتیب قابلیت خشک کردن ماشین لباسشویی به طرز قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت و حتی ممکن است کاملا از کار بیفتد. در این شرایط مجبور هستید تا کابین ماشین را باز کنید تا بتوانید به دنبال این موانع بگردید.

  • مواد شوینده

اگر بیش از اندازه از مواد شوینده استفاده کنید، کف فراوانی تولید خواهد شد و کف فراوان، مانع از آن می شود که خشک کن ماشین لباسشویی بتواند به خوبی و در زمان مناسب کارش را انجام دهد.

۲-ماشین لباسشویی نمی چرخد

برخی اتفاقات ممکن است مانع از صحیح چرخیدن ماشین لباسشویی شوند. متاسفانه برای اطلاع از وضعیت، مجبور خواهید بود تا ماشین را باز کنید. در ابتدا مشکلات ساده تر را بررسی کنید؛ چرا که شاید مشکل خیلی ساده باشد؛ مثلا ماشین در مرحله آبکشی گیر کرده باشد.

  • حجم بیش از اندازه لباس

در صورتی که حجم لباسها بیش از حد مشخص باشد، تنظیمات ماشین لباسشویی بهم می ریزد. بدین ترتیب سیستم چرخش ماشین لباسشویی درست کار نخواهد کرد. اگر لباسها به صورت منظم در داخل بسکت ماشین پخش نشده باشند هم ممکن است این مشکل ایجاد شود. اگر به چنین مشکلی برخوردید، باید حجم لباسهای داخل ماشین را تنظیم کنید تا به تعادل ماشین کمک کنید. می توانید این کار را با خارج کردن تمامی لباسها و منظم پخش کردن لباسها در داخل ماشین انجام دهید.

  • سوئیچ ها وتنظیمات

سوئیچ درب دقیقا در داخل کابین و نزدیک فریم درب قرار گرفته و به عنوان سوئیچ احتیاطی و امنیتی فعالیت می کند تا مانع از ورود دست به داخل بسکت چرخاننده ماشین بشود. خراب شدن این سوئیچ، مانع از فعالیت ماشین خواهد شد. اگر سوئیچ مشکل داشته باشد، باید عوض شود. شما همچنین می توانید تنظیمات ماشین را چک کنید تا مطمئن شوید که سرعت چرخش ماشین درست و مناسب باشد. سرعت ماشین لباسشویی نباید بین سرعتهای متفاوت تنظیم شده باشد.

  • پمپ تخلیه

این احتمال وجود دارد که یک شی خارجی در مسیر پمپ تخلیه قرار گرفته باشد. در این صورت وقتی که ماشین لباسشویی پر از آب باشد، صدای وزوز کردن به گوش می رسد.

  • تسمه ها

هر ماشین لباسشویی چندین تسمه دارد و اگر این تسمه ها مشکل داشته باشند، به ماشین آسیب وارد می شود. اگر تسمه ها مشکل داشته باشند، باید سریعا عوض شوند. اگر مشکل به خاطر پارگی تسمه هاست، باید چک کنید که قرقره ها سالم باشند؛ چون معمولا مشکل قرقره ها باعث پارگی تسمه می شود. اگر تسمه را عوض کنید ولی قرقره را تعویض نکنید، دوباره با همین مشکل روبرو خواهید شد.

  • موتور

موتور اصلی ماشین لباسشویی مسئولیت چرخاندن بسکت را برعهده دارد. موتور ماشین لباسشویی مستقیما چرخش را ایجاد می کند و عموما با بهره گیری از کلاچ ماشین لباسشویی این کار را انجام می دهد.

۳-نشتی و آب دادن ماشین لباسشویی:

این مشکل باعث می شود تا با هر بار شستن لباسها، کف آشپزخانه کثیف شود. اما همیشه حل این مشکل، گران نیست. خیلی وقتها مشکل با تعمیر و تعویض قطعات ارزان قیمت حل می شود.

  • شلنگ تخلیه

وقتی نشتی آب در زمان چرخش (spin) ماشین رخ می دهد، مشکل  احتمالا به شلنگ تخلیه برمی گردد.

*ارتباطات شلنگ تخلیه را چک کنید و ببینید آیا ایمن هستند یا خیر.

*پس از آن شرایط شلنگ تخلیه را چک کنید و ببینید که شلنگ ترک یا آسیب دیدگی نداشته باشد

*شلنگ تخلیه را تست کنید و ببینید که دچار گرفتگی نشده باشد. شاید یک لنگه جورابتان در داخل شلنگ گیر کرده باشد.

* به محل اتصال شلنگ تخلیه به ماشین لباسشویی توجه کنید. نباید هیچ گونه شکستگی یا نشتی آب در آنجا وجود داشته باشد. در بدترین حالت ممکن خرید یک شلنگ تخلیه جدید همه مشکلات را برطرف می کند

  • شلنگ پرکردن آب ماشین

ممکن است شلنگ پرکردن آب ماشین دچار مشکل شده باشد. چک کنید و ببینید که آیا شلنگ ورودی آب (پرکردن آب ماشین)، سالم باشد و در مکان صحیحش قرار گرفته باشد. در غیر این صورت، این شلنگ را سفت کنید. اگر هم مشکل حل نشد، شلنگ پرکردن آب ماشین را تعویض کنید.

  • دریچه ورودی آب

دریچه ورودی آب را برای یافتن مکان نشتی آب چک کنید. شاید داخل دریچه، پوسیدگی یا رسوب مواد معدنی تشکیل شده باشد و شاید دریچه خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

  • استفاده بیش از حد از مواد شوینده

اگر آب منطقه شما آب سخت است و از دستگاه تصفیه آب استفاده می کنید، مشکل چکه و نشتی آب ممکن است نتیجه ایجاد کف بیش از حد باشد. آب تصفیه شده و گرم، در مقایسه با آب سرد و سخت، کمتر مواد شوینده را حل می کند. سعی کنید مواد شوینده کمتری در ماشین لباسشویی بریزید و بدین ترتیب مشکل ایجاد بیش از حد کف از بین خواهد رفت. اگر آب نشتی، کف آلود است، سعی کنید از مواد شوینده کمتری استفاده کنید.

  • پلمپ درب اصلی

گاهی وقتها پیش می آید که از بخش جلویی ماشین لباسشویی شما آب چکه می کند. این بدان معناست که پلمپ درب اصلی دچار مشکل شده است. چرا که درب جلویی ماشین محل مناسبی برای تشکیل رسوب است. با گذر زمان، حجم رسوبات آنقدر افزایش پیدا می کند که درب ماشین کاملا بسته نمی شود و درنتیجه کمی آب از درزهایی که باز مانده اند چکه می کند. با دقت تمام محل پلمپ درب جلویی ماشین لباسشویی را تمیز کنید؛ احتمالا مشکل حل خواهد شد.

  • پمپ تخلیه

قرقره های پمپ تخلیه پلمپی دارند که گاهی وقتها به خاطر فرسودگی ، نشتی آب می دهند. اگر حجم آبی در نزدیکی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی شما به چشم می خورد، قطعا با این مشکل روبرو شده اید. پمپ باید تعمیر و یا تعویض شود.

  • سیستم تخلیه و شلنگ ها

اگر وقتی ماشین لباسشویی درحال تخلیه آب است ، به صورت متناوب با چکه آب مواجه هستید، ممکن است مشکل از توزیع کننده پلاستیکی مواد شوینده باشد. برخی مواد شوینده و سفید کننده، کاملا شیمیایی هستند و ممکن است باعث آسیب رساندن به قطعات پلاستیکی ماشین لباسشویی شوند. در این صورت باید این قطعه پلاستیکی را تعویض کنید.

استفاده زیاده از حد از مواد و مایعات سفیدکننده، باعث سوراخ شدن و زنگ زدن قطعات فلزی ماشین لباسشویی شود. سعی کنید از مواد سفید کننده حاوی اکسیژن استفاده کنید. این مواد آسیب کمتری به ماشین لباسشویی شما می زنند. هرچند که این مواد به اندازه مواد سفیدکننده معمولی، لباسها را سفید و درخشان نمی کنند.

  • آبکش

اگر آبکش ماشین لباسشویی عامل چکه آب است، گزینه های محدودی پیش رو دارید. وقتی آبکش ماشین سوراخ شده باشد، بهترین راه تعویض ماشین لباسشویی است. تعویض آبکش ماشین لباسشویی معمولا مقرون به صرفه نیست.  البته قبل از خرید ماشین لباسشویی جدید سعی کنید سوراخ را پیدا کرده و آن را با چسب اپوکسی پر کنید. در این صورت عمر ماشین لباسشویی تان را برای مدتی تمدید کرده اید.

  • پلمپ آبکش

پلمپ بخش اصلی آبکش، دقیقا در آن قسمتی است که بخش خارجی آبکش به بخش انتقال وصل می شود. اگر شک دارید که مشکل از این بخش است، بهترین راه این است که از یک فرد متخصص وخبره کمک بگیرید؛ چون کار سخت وپیچیده ای است.

برای مشاوره و انتخاب شلنگ می‌توانید با پایپ آپ در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *