راهکارهای نگهداری صحیح موتورخانه

در مقاله قبلی به توضیح اجزای تشکیل دهنده موتورخانه اشاره کردیم. حالا قرار هست نکاتی را ارائه دهیم تا شما بتوانید موتور خانه را به بهترین شکل نگهداری و از بروز مشکلات جلوگیری نمایید.

همان‌طور که گفتیم موتورخانه از اجزای مختلفی تشکیل شده است. نگهداری بهتر موتورخانه مستلزم دقت در نگهداری هر چه بهتر از تک تک این اجزاست. در نظر داشتن نکات زیر می‌تواند به نگهداری بهتر موتورخانه کمک شایان توجهی نماید.

۱- بهتر است برای نگهداری از دیگ‌ها از دستگاه‌های هوشمند برای کنترل دمای آب داخل آن‌ها استفاده شود. استفاده از ترموستات‌های هوشمند کنترل دما، علاوه بر محافظت از دیگ‌ها، باعث افزایش بهره‌وری موتورخانه نیز می‌شود.

۲- در صورتی‌که برای تأمین گرمایش مورد نیاز ساختمان بیش از یک دیگ مورد استفاده قرار گیرد، لازم است تا به چیدمان دیگ‌ها توجه شود. تمامی دیگ‌ها بایستی در یک راستا قرار گیرند. فاصله‌ی بین دیگ‌ها از یکدیگر، فاصله‌ی دیگ‌ها از فضای روبرو و همچنین فاصله‌ی دیگ‌ها از سقف موتورخانه نباید از ۱ متر کمتر باشد.

۳- جهت نگهداری بهتر موتورخانه توصیه می‌شود تا در صورت استفاده از چند دیگ، برای هر یک از دیگ‌ها دودکشی مجزا در نظر گرفته شود. اگرچه استفاده از دودکش مشترک برای دیگ‌ها در صورت رعایت استانداردهای لازم بلامانع است.

۴- دقت به رسوبات احتمالی جمع شده در قسمت‌های مختلف دیگ و اقدام به رسوب‌زدایی این قسمت‌ها و همچنین کنترل منظم دیگ برای اطمینان از اتصال صحیح آن به دیگر اجزا نیز برای نگهداری بهتر موتورخانه و دیگ توصیه می‌شود.

۵- برای نگهداری از مشعل‌ها لازم است تا به صورت دوره‌ای و منظم با باز کردن درپوش اصلی آن‌ها، نسبت به تمیز کردن لوله‌ی حس‌گر فشار هوا و همچنین فن مشعل اقدام شود.

۶- لازم است تا همواره نسبت به عملکرد صحیح شعله پخش‌کن مشعل اطمینان حاصل گردد. برای نگهداری بهتر موتورخانه و مشعل‌ها لازم است تا جرقه‌زن مشعل و یون شعله به طور مرتب مورد بازبینی قرار گیرند و در صورت نیاز نسبت به تعویض آن‌ها اقدام شود.

۷- بررسی استحکام محل قرارگیری مشعل و همچنین اتصال صحیح آن به دیگر اجزای موتورخانه برای نگهداری بهتر موتورخانه و مشعل‌ها توصیه می‌شود.

۸- برای استفاده‌ی بهینه از انرژی لازم است مقدار گاز ورودی به مشعل، متناسب با گنجایش دیگ آب و مشعل تنظیم شود.

۹- در تنظیم شعله‌ی مشعل باید دقت داشت که از برخورد شعله‌ی آن به قسمت زیرین دیگ جلوگیری به عمل آید. پوشش‌دهی ۸۰ درصد از سطح انتهایی دیگ توسط مشعل برای گرم کردن آب کافی است.

۱۰- برای نگهداری بهتر موتورخانه بهتر است تا هوای اضافه در مقدار حداقلی حفظ شده و همچنین میزان مونوکسید کربن در بازه‌ی استاندارد کنترل شود.

۱۱- برای نگهداری بهتر از چیلرها و در نتیجه نگهداری بهتر موتورخانه لازم است تا حتماً چیلر را در محلی مناسب قرار داد. به عنوان مثال قرار دادن چیلر در مجاورت دیگ آب می‌تواند باعث آسیب دیدن آن شود.

۱۲-  برای استفاده از چیلر لازم است تا ضرورتاً به ظرفیت دستگاه و استفاده‌ی صحیح از آن توجه شود. برخی از اقدامات رایج در استفاده از چیلرها مانند افزایش جریان آب داخل چیلر برای افزایش بازدهی، استفاده از آب خیلی گرم برای خنک شدن توسط چیلر، استفاده از چیلر برای مقاصدی به غیر هدفی که چیلر برای آن تولید شده و … از جمله این اقدامات هستند که نه باعث افزایش بازدهی می‌شوند و نه برخلاف باور بسیاری برای چیلر بی‌ضرر هستند.

۱۳- بهتر است برای نگهداری بهتر موتورخانه و همچنین کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان، برخی اقدامات برای کاهش مصرف انرژی انجام شوند. به عنوان نمونه عایق کردن لوله‌های جریان آب گرم و سرد نه تنها در کاهش هدررفت انرژی تأثیر بسیاری دارد، بلکه از آسیب دیدن لوله‌ها بر اثر انجماد احتمالی آب در فصول سرد جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

شاید بتوان گفت مهم‌ترین اقدام برای نگهداری بهتر موتورخانه بررسی منظم اجزای مختلف آن و حصول اطمینان از عملکرد صحیح آن‌هاست. برخی از قسمت‌های موتورخانه با توجه به ساختمان‌هایی، مانند مؤسسات تجاری بزرگ، کارخانه‌ها، هتل‌ها و …، که موتورخانه در آن‌ها واقع است و نیز عملکردشان نیازمند کنترل و بررسی روزانه و گاهی حتی چندین بار در طول یک روز هستند، این در حالی است که بررسی برخی از قسمت‌های دیگر موتورخانه تنها یک بار در سال کافی است.

علاوه بر این باید دقت داشت که برخی از اجزای موتورخانه مانند چیلرها، فن کوئل، مشعل‌ها و … خود دارای قسمت‌های متعدد دیگری هستند و نگهداری از این اجزاء مستلزم حصول اطمینان از عملکرد درست تمامی قسمت‌های آن‌هاست. این در حالی است که پیچیدگی برخی از اجزای موتورخانه به گونه‌ای است که به سرویس شدن توسط فرد متخصص نیاز دارد و افراد فاقد صلاحیت قادر به تشخیص و برطرف کردن نقایص احتمالی آن‌ها نیستند.

برای نگهداری بهتر موتورخانه لازم است تا سرویس دوره‌ای مورد نیاز هر یک از اجزای موتورخانه را همواره به صورت منظم و با استفاده از تخصص اشخاص واجد صلاحیت، به اجرا گذاشت و در این امر از قصور و غفلت خودداری نمود، چرا که در اغلب موارد خسارات وارده به موتورخانه بر اثر غفلت در بازبینی منظم آن بسیار بیشتر از هزینه‌ی نگهداری از موتورخانه خواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *