کاهش مصرف آب در سرویس ‌های بهداشتی

چگونه می‌توان مصرف آب را اندازه‌گیری کرد

ابتدا باید بدانید که چه مقدار آب مصرف می‌کنید، سپس می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا آب را هدر می‌دهید و اگر چنین بود، باید از کجا صرفه‌جویی در مصرف آب را شروع کنید.

برای شروع باید محاسبه کرد که چه میزان آب از شیرهای آب سرویس بهداشتی، آشپزخانه، حیاط، تراس و دوش حمام شما خارج می‌شود. برای این منظور می‌توانید از یک سطل با ظرفیت ۱ لیتر یا بیشتر و محاسبه مدت زمان لازم برای پر شدن آن به میزان یک لیتر استفاده کنید.

سطل را زیر شیر آب قرار دهید و اگر گنجایش سطل شما زیاد بود، اندازه ۱ لیتر را در ظرف مشخص کرده و سپس شیر آب را باز کنید. زمان را از موقعی که آب وارد سطل می‌شود تا موقعی که آب به‌اندازه یک لیتر ظرف را پر می‌کند، محاسبه کنید. به‌عنوان مثال، از شیر آب سرویس بهداشتی هر ۵ ثانیه ۱ لیتر، شیر آب ظرف‌شویی هر ۹ ثانیه ۱ لیتر و دوش حمام هر ۳ ثانیه ۱ لیتر آب خارج می‌شود.

برای اندازه‌گیری میزان حجم آب مخزن توالت فرنگی و فلاش تانک سرویس ایرانی باید قبل و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، میزان مصرف آب را به‌وسیله خواندن کنتور آب مشخص کنید. به‌عنوان مثال در هر بار خالی و پر شدن مخزن، ۷ لیتر آب مصرف می‌شود.

اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه آب مصرفی

  • چند بار از دوش استفاده می‌کنید؟
  • استفاده از دوش، چه مدت زمان می‌برد؟
  • چند بار در روز مخزن توالت پر می‌شود؟
  • چند دفعه و هر دفعه چه مدت زمانی از شیرهای آب در طول روز استفاده می‌کنید؟

به‌وسیله جمع‌آوری اطلاعات خواسته شده می‌توانید محاسبه کنید که چه میزان آب مصرف می‌شود.

با محاسبه میزان آب مصرفی در طول شبانه روز، ماه و سال به اعدادی می‌رسید که موجب تعجب شما می‌شوند و در این زمان است که خود را ملزم به کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی در مصرف آب می‌کنید. در ادامه شما را با چند روش کاهش مصرف آب آشنا می‌کنیم.

روش‌های کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی در مصرف آب

وقتی می‌خواهید در مصرف آب صرفه‌جویی کنید، در نظر گرفتن بازده آب شیرآلات سرویس بهداشتی به یک ضرورت تبدیل می‌شود. زیرا علاوه بر کمبود منابع آبی برای تصفیه آب، فرایند بسیار پیچیده‌ای طی می‌شود تا آب سالم از طریق لوله‌ها به خانه‌ها راه پیدا کند.

خوشبختانه با پیشرفت در طراحی، شیرآلات جدید به شکلی تولید می‌شوند که در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنند و درعین‌حال آب موردنیاز را با شرایط مطلوب در اختیار شما قرار می‌دهند و شرایطی همگام با حفظ محیط زیست را فراهم می‌آورند.

برای آشنایی با روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب سرویس بهداشتی، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

شیرهای آب را به‌درستی ببندید

در هنگام استفاده از آب مانند زمان‌هایی که صورت خود را اصلاح می‌کنید یا در حال دوش گرفتن هستید، زمان‌هایی که نیاز به آب ندارید شیر آب را ببندید.

برای راحت انجام دادن آن می‌توان از شیرآلات اهرمی یا سنسوردار استفاده کرد تا با یک اشاره در زمانی که به آب نیاز ندارید، آن را قطع و در مصرف آن صرفه‌جویی کنید. البته همیشه هم نیاز به تعویض شیرآلات نیست و در صورت سالم بودن می‌توان از شیرآلات موجود استفاده کرد. این روش یکی از بهترین، کم هزینه‌ترین و آسان‌ترین روش‌ها در زمینه بهینه‌سازی مصرف آب است.

صرفه‌جویی در مصرف آب هنگام مسواک زدن

در هنگام مسواک زدن به‌جای این‌که شیر آب را از ابتدا باز کنید و مشغول مسواک زدن شوید، برای کاهش مصرف آب از یک لیوان آب استفاده کنید و با کمک آن فرایند مسواک زدن و شستن دهان را به پایان برساند تا جلوی هدر رفتن حجم زیادی از آب را بگیرد. با صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده از یک لیوان هنگام مسواک زدن، می‌توانید به حفظ منابع آبی کمک و آب کمتری مصرف کنید درحالی‌که آب موردنیاز و کافی خود را کاملاً در اختیار دارید.

برای درک بهتر این موضوع که چه مقدار آب می‌توانید در هنگام مسواک زدن صرفه‌جویی کنید، یک سطل زیر شیر آب قرار دهید و در تمام مدت که مشغول به مسواک زدن هستید آب را باز بگذارید تا ببینید چه حجم زیادی از آب هدر می‌رود.

به‌طور مرتب نشتی شیرآلات را بررسی کنید

برای جلوگیری از چکه کردن شیر آب و نشتی آن، مرتب آنها را چک کنید. هدر رفتن آب، سالانه مبلغ بسیار زیادی را به هزینه‌های شما اضافه می‌کند، پس برای کاهش مصرف آب و کم کردن هزینه‌ها می‌توان شیر آب را تعمیر کرد یا در صورتی که دیگر قابل استفاده نیست، آن را تعویض کنید.

هزینه تعمیر یا تعویض شیرآلات بسیار کمتر از هزینه سالیانه مصرف بی‌رویه آب است. شاید تاکنون به این موضوع توجه نکرده باشد، ولی آبی که از یک شیر خراب چکه می‌کند در مدت یک سال می‌تواند یک استخر بزرگ را پر از آب کند.

مدت زمان دوش گرفتن را کاهش دهید

شما هم مثل همه دوست دارید پس از گذراندن یک روز کاری با یک دوش آب گرم خستگی را از تن به در کنید، در حالی که مقدار بسیار زیادی آب را زیر دوش آب گرم هدر می‌دهید.

برای این‌که از دوش گرفتن لذت ببرید و درعین‌حال آب کمتری مصرف کنید، می‌توانید از دوش‌های کم‌مصرف و هوشمند استفاده کنید یا در زمانی که در حال شستشو هستید، آب را ببندید و در زمان آبکشی مجدد شیر آب را باز کنید و مدت زمان دوش گرفتن را تا حد ممکن کاهش دهید.

از شیرآلات کم‌مصرف استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌های کاهش مصرف آب استفاده از شیرآلات کم‌مصرف است. در فرایند ساخت این شیرآلات از تکنولوژی بهینه‌سازی مصرف آب استفاده شده که علاوه بر انتقال آب با حجم و فشار مناسب مصرف را به کمترین سطح می‌رساند.

در سرویس بهداشتی از مخزن آب دو زمانه استفاده کنید

مخزن آب توالت فرنگی و فلاش تانک در گذشته به شکل یک‌تکه بود و با یک‌بار فشار دادن دکمه یا کشیدن دستگیره، تمامی آب آن تخلیه می‌شد، اما به‌مرورزمان و اهمیت پیدا کردن کاهش مصرف آب، طراحی مخزن آب سرویس بهداشتی تغییر کرد و به شکل دوجداره ساخته شد تا در هنگام استفاده ابتدا از مخزن کوچک و در صورت نیاز در مرحله بعد از مخزن بزرگ استفاده شود. با استفاده از این مخزن‌ آب در طول سال ۵۰۰۰ لیتر آب صرفه‌جویی می‌کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *