راهکارهایی برای بهبود هوای خانه (بخش اول)

شاید پیش از این به کیفیت هوای خانه خود فکر نکرده باشید، اما این روزها با افزایش آلودگی هوا و به خصوص آتش‌سوزی‌های فراوانی که در مناطق جنگلی شاهد آنها هستیم، کیفیت هوای خانه بیش از پیش مهم شده است. بنابراین اگر به سلامت جسم و روان خود اهمیت می‌دهید، متن پیش رو را از دست ندهید.

چرا بهبود کیفیت هوای خانه اهمیت دارد؟

واقعیت این است که کیفیت پایین هوا می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر سلامت جسمانی شما داشته باشد. بر اساس داده‌های سازمان حفاظت از محیط زیست، بسیاری از مردم حدود ۹۰ درصد از زمان خود را در خانه می‌گذرانند. بنابراین طبیعی است که کیفیت هوای فضایی که ۹۰ درصد از اوقات در آن حضور داریم، اهمیت زیادی داشته باشد.

اما اگر به این موضوع مهم اهمیت ندهید، به مرور زمان آثارش را در سلامت جسمانی خود شاهد خواهید بود. اثرات جزئی هوای ناسالم خانه از سردرد آغاز می‌شود. اگر به فکر تصفیه هوای خانه نباشید، به مرور زمان شاهد علائم بیشتری مانند موارد زیر خواهید بود:

  • سوزش گوش
  • سوزش بینی و گلو
  • سرگیجه

اگر باز هم می‌پرسید که اگر هوا نباشد، چه می‌شود یا اینکه کیفیت هوا چرا باید به این اندازه مهم باشد، باید در جواب به شما بگوییم که تمام این موارد از علائم اولیه به شمار می‌آیند. اما با گذشت زمان عوارض جدی‌تری نمایان می‌شود که می‌توان به سرطان و بیماری‌های تنفسی اشاره کرد. به همین دلیل نباید به هیچ عنوان مقابله با آلودگی هوا در منزل را دست کم گرفت.

اولین راهی که در راستای بهبود کیفیت هوا در خانه به ذهن شما می‌رسد، استفاده از دستگاه تصفیه هواست. کارشناسان بر این باور هستند که شما زمانی در تصفیه هوای خانه موفق خواهید شد که این رویکرد سه جانبه را پیش بگیرید:

  • هوای خانه را فیلتر کنید
  • هوای تازه به خانه بیاورید
  • رطوبت را در خانه مدیریت کنید.

در ادامه ۱۲ ایده برای بهبود کیفیت هوای خانه به شما معرفی می‌کنیم. هیچ تفاوتی ندارد که کیفیت هوای بیرون از خانه به چه اندازه پایین است، شما با این روش‌ها می‌توانید هوای داخل خانه را تصفیه کنید. اگر شما یا اعضای دیگر خانواده آلرژی دارند، نیز نگران نباشید. هیچ‌کدام از این روش‌ها سلامت جسمانی شما را به خطر نمی‌اندازد.

۱. آلاینده‌های هوا را حذف کنید

اولین قدم برای مقابله با آلودگی هوا در خانه، حذف آلاینده‌ها است. در این مرحله باید هرچیزی را که در خانه منجر به افت کیفیت هوا می‌شود، حذف کنید. گاهی ممکن است این کار سخت باشد، اما سلامت جسمانی شما ارزش این سختی را خواهد داشت. برای شروع وسایل تمیزکننده، رنگ یا هر مواد شیمیایی که در خانه دارید را به انباری منتقل کنید. با خارج کردن این مواد از داخل خانه قدم بزرگی در مسیر بهبود کیفیت هوای خانه برداشته‌اید.

خارج کردن مواد شیمیایی از خانه به آسانی انجام می‌شود، اما همیشه به همین سادگی نخواهد بود. به عنوان مثال زمانی‌که منبع آلودگی هوا حیوان خانگی شما باشد، در این صورت این مرحله برای شما بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود. گاهی شاید حتی مجبور باشید که این مرحله را کامل نکنید، مانند زمانی‌که یکی از اعضای بیماری خانواده منبع دیگری از آلودگی هوا محسوب می‌شود. در این صورت حذف این فرد ممکن نیست و شما باید از این مورد صرف نظر کنید.

۲. هوای تازه به خانه بیاورید

گاهی بهبود کیفیت هوا در خانه با راه‌های ساده‌ای مانند باز کردن پنجره‌ها انجام می‌شود. اما همیشه تصفیه هوا به این سادگی‌ها نخواهد بود. آب و هوا، رطوبت، آلودگی، سطح گرد و غبار یا هر عامل خارجی دیگر نیز ممکن است مانع از باز کردن درب پنجره می‌شود. اینجا همان نقطه‌ای است که برای تهویه هوای خانه به راه‌های دیگر نیاز دارید.

۳. ترموستات خود را به روز کنید

زمانی‌که هوای داخل خانه شما گرم باشد، ترموستات سیستم فن را روشن می‌کند. اما مسئله اصلی تفاوت کارایی ترموستات‌های قدیمی و جدید است. ترموستات‌های قدیمی فن داخل خانه را در زمان کوتاه و با شدت زیاد روشن می‌کنند. این درحالی است که ترموستات‌های به‌روز و جدید به فن اجازه می‌دهند با سرعت کمتر به‌صورت مداوم کار کند. به این ترتیب هوا در خانه جریان خواهد داشت و همین نکته در بهبود کیفیت هوای خانه نقش به‌سزایی دارد.

۴. اجازه دهید فن‌های حمام و دستشویی مداوم کار کنند

یکی از راه‌های تصفیه هوای خانه این است که فن‌های دستشویی و حمام را خاموش نکنید. بدون شک این فن‌ها صدای زیادی تولید می‌کنند که شاید کمی آزاردهنده نیز باشد، اما در بهبود کیفیت هوای داخل خانه تاثیر زیادی دارند. این فن‌ یا هواکش‌ها یک ویژگی خاص و متمایز دارند، آن‌ها دائما هوای داخل خانه را به بیرون می‌کشند. به این ترتیب هوای تازه به‌صورت مداوم در خانه جریان دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *